Rotterdamse SP stelt kritische vragen over tijdelijke Zomernachtbus door commerciële vervoerder

De SP heeft extra schriftelijke vragen gesteld over het tijdelijke nachtbussennetwerk. De partij vindt het onwenselijk dat de Zomernachtbus, die wordt aangeboden door een commerciële vervoerder, volledig wordt gefinancierd door de gemeente. “Deze ‘pilot’ zorgt voor een flopbus in plaats van een BOB-bus”, schrijft de partij.

De SP pleit al lang voor de terugkeer van de BOB-bus, nadat deze na de coronapandemie niet terugkeerde. “We staan voor goed, veilig en betaalbaar vervoer”, legt Just Hovens Greve van de Rotterdamse SP-fractie uit. “Het kaartje voor deze nachtbus is met acht euro 25 procent duurder dan een kaartje voor de BOB-bus van de RET en dus niet betaalbaar. Wij zijn voor een publieke dienst.” De meerderheid van de schriftelijke vragen gaat dan ook over de ticketprijs.

De partij vraagt zich af of er contact is geweest met de RET: “We vragen ons af of er is nagedacht of gesproken over een regeling met de RET. Die heeft namelijk de expertise in huis over onder andere veiligheid en de beste routes”, vertelt Hovens Greve. “Tenslotte vragen we ons af waarom er gekozen is voor een andere naam. Waarom is het niet de BOB-bus genoemd, aangezien deze vanaf september toch weer gaat rijden?”

Terugkeer BOB-bus
De BOB-bus keert in september terug, nadat deze sinds de coronapandemie niet meer reed. Wethouder Mobiliteit Pascal Lansink-Bastemeijer vertelde OPEN Rotterdam eerder dit jaar enthousiast te zijn hierover: “Ik ben onwijs blij dat we dit jaar weer een begin kunnen maken met de nachtbussen, naast onze weekendmetro’s. Heel veel bezoekers van het Rotterdamse nachtleven komen van buiten de stad, net als studenten en vaak ook horecapersoneel. De nachtbus is goed voor de stad en de horeca. Wat mij betreft kunnen ze niet vaak genoeg rijden.”