Sarah in gesprek met Woonstad over barre woonomstandigheden: ‘Heb je schimmel, meld het!’

Muizen, schimmel, lekkages: wonen in het huis van Sarah el Koussour, aan de Essenburgstraat, is geen pretje. Al jaren kampt zij, net als andere bewoners in Rotterdam-West, met deze problemen. De reportage van OPEN, die deze verloederde woonsituatie blootlegt en de actie die zij voerden, heeft ervoor gezorgd dat Woonstad eindelijk actie onderneemt. Sarah mag, net als andere gedupeerde bewoners, op gesprek komen.

Vijf dode muizen: dat was de tussenstand in maart 2024 voor Sarah. In een reportage met OPEN Rotterdam deed ze haar verhaal, waarin ze liet zien dat ze zelfs geen keuken meer kan gebruiken. Waar Woonstad jarenlang niet ingreep, is daar nu verandering in gekomen.

Al actievoerend trekt Sarah, samen met andere teleurgestelde bewoners, naar het kantoor van Woonstad. Hier gaat zij in gesprek met haar huisbaas, in een poging haar problemen eindelijk op te lossen. Sarah: “Ik wacht nog steeds op een oplossing en ik snap ook niet waarom ze zo lang wachten met een oplossing. Dat begrijp ik niet zo goed. Niemand wil in een onveilig en ongezond huis wonen.”

Ondertussen wordt er al wel in haar huis gewerkt aan het weghalen van de schimmel. “Mijn huis is nu eigenlijk gewoon een bouwval”, deelt Sarah. Een woordvoerder van Woonstad vertelt dat hij veel klachten heeft binnen gehad. “Over schimmelproblematiek, muizenproblematiek en de bereikbaarheid van Woonstad. Het waren best wel heftige verhalen om te horen. We hebben als Woonstad een grote verantwoordelijkheid om dat op te lossen en die verantwoordelijkheid pakken we.”

Ofwel: goed nieuws voor Sarah en de andere actievoerders, die met een goed gevoel uit het gesprek met Woonstad komen. “We hebben gelukkig alles op tafel kunnen leggen. Er is goed naar ons geluisterd. Daar ben ik erg tevreden over.” Ook is Sarah verteld dat er een meldpunt is voor schimmel op de site van Woonstad. Dus roept ze op: “Heb je schimmel, meld het!”