#SMWRdam – Blog #1 De social media week is van start!

OPEN Rotterdam is de hele week aanwezig bij de Social Media Week. Je kunt ons volgen via openrotterdam.nl. waar ik, Daniela Silvestri, een blog zal bij houden.
De Social Media Week Rotterdam is begonnen! En als social media redacteur kan ik dat natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. Het evenement wordt voor de tweede keer in Rotterdam gehouden, maar dit is de eerste keer dat ik erbij ben. Ik verwacht veel leuke social media verhalen en ervaringen van de sprekers te horen, nieuwe dingen te leren en gelijkgestemden te ontmoeten. En natuurlijk ben ik ook heel benieuwd hoe de rest van het land en de wereld het doet op social media gebied. Misschien kunnen we er in Rotterdam wel van leren!


Het spits wordt afgebeten door Martine Vis van de Politie Rotterdam. In haar verhaal vraagt zij zich af: hoe sociaal zijn social media eigenlijk? En eigenlijk is haar conclusie dat social media heel sociaal kunnen zijn, maar soms ook (a)sociaal. Maar… dat is onze maatschappij tenslotte ook. Social media is daarom niks anders dan een reflectie van onze samenleving.  

Ook criminelen zijn actief op social netwerksites. Zo recruteren terroristen via social media, vindt er online gepest plaats en gebruiken pedofielen het web voor grooming. Ook wordt social media gebruikt om video’s te plaatsen die mensen angst aanjagen. Denk hierbij aan de onthoofdingsfilmpjes van ISIS of de video’s waar jongeren in elkaar worden geslagen. Hmmm, niet zo sociaal dus! Maar gelukkig probeert de politie Rotterdam social media op een positieve manier in te zetten. Zo worden er via het Youtube kanaal #PRO247 Go Pro filmpjes geplaatst van aanhoudingen. Op deze manier kunnen Rotterdammers precies zien hoe het er in het echt aan toe gaat. Ook zijn veel politiemedewerkers actief op Twitter. En in hun mobiel media lab krijg ik daarna uitleg wat wij inwoners van Rotterdam daar aan hebben. Trouwens, best spannend voor het eerst zelf een interview te filmen!

Doordat meer mensen social media gebruiken, speelt het werk van de politie Rotterdam zich tegenwoordig ook online af. Wat ook wel weer handig is voor de gewone burgers, want zo wordt het lijntje tussen de politie en ons lekker kort! 

De Social Media Week is een internationaal evenement en dat is ook terug te zien in de sprekers. Vlaming Gerrie Smits vertelt onder andere over hoe inwoners van Antwerpen in een campagne getriggered werden om mee te denken en te bouwen aan een nieuwe website van de gemeente. En uit Denemarken kwamen Lisbeth Chawes en Peter Svejgaard van Spies Travel vertellen over hun hilarische online actie Do It for Denmark. Daarover ga ik niks verklappen, check het online! Het was in ieder geval erg leuk om te horen hoe iets viral kan gaan.

Deze eerste dag op het social media congres sluit ik af met een lezing van een bekende. Rinske Brand, eigenaar van Rotterdams communicatiebureau Brand Communicatie, heeft OPEN Rotterdam geholpen bij een campagne voor 2 live events die we vorig jaar hebben georganiseerd. Rinske kletst mij, en de rest van de zaal, bij over 2 recente projecten: de Rotterdamse Dakendagen en Fietsfan010.

Voor de Rotterdamse Dagendaken vroeg Rinske zich af: hoe zorg ik voor een positieve buzz rondom het event? De promotie begon eigenlijk al voordat het evenement er was met een nieuwsbericht over varkens op het dak. Kan je je dat nog herinneren? De beestjes hebben dus geen hoogtevrees, maar het zorgde al wel dat Rotterdammers de Dakendagen in het vizier kregen. Ook tijdens het evenement werd er nagedacht over hoe bezoekers met een goed gevoel de daken konden bezoeken. Met een speciale drukte-app konden bezoekers in een oogopslag zien hoe druk of rustig het op de verschillende locaties was. Handig! Niemand heeft namelijk zin om in de rij te staan, maar als je weet dat het druk is, kan je je erop voorbereiden en dan wordt het toch nog gezellig in de rij.

Het tweede project, Fietsfan010 is eigenlijk een oproep aan alle Rotterdamse fietsers om mee te denken aan het fietsplan. Woensdagavond 16 september is er daarom een Twitter-bijeenkomst waar iedereen zijn ideetjes over fietsen in Rotterdam kan achterlaten!

Na een fijne lezing van Rinske, moet ik helaas de Twitter-lezing over Prinsjesdag overslaan en weer terugracen naar de redactie voor de presentatie van 010nu. De eerste dag op de Social Media Week zit erop. Het was even spannend, want ik ging niet alleen luisteren, maar ook filmen met een iPhone camera. En dat is best goed gegaan! Morgen is Rafaelle Fiorini, een van onze bestuursleden, ook te zien en te horen in een paneldiscussie over de toekomst van de media. Ik ben er natuurlijk weer bij, dus houd mijn blog in de gaten!