#SMWRDAM – BLOG #2 – content inspiratie

Vanochtend ging de wekker vroeg af, maar ik word vrolijk wakker. Ik heb een hoop interessante lezingen van de Social Media Week voor de boeg en ik mag weer filmen. Zin in!

In zaal 6 van Lantaren Venster begint de eerste lezing van de dag. Else Kramer, wiens dochter ooit eens een cameo had in een 010nu item, heeft het over visuele content op social media. Tegenwoordig kunnen we allemaal heel makkelijk visuele content maken met onze smartphone.

Ook zijn afbeeldingen en foto’s steeds belangrijke vormen van content op social media geworden. Wist je dat mensen 80% van wat ze zien onthouden, tegenover 20% wat ze lezen? Visuals zijn dus onmisbaar op social media. Maar hoe zetten we ze in? Else komt met een aantal goede tips: houd een beeldenbank bij, focus je niet op teveel social media platformen en blijf denken aan wat je publiek graag ziet. En dan moet het wel goedkomen! Zelf heeft ze ook haar best gedaan op het visuele acspect van haar lezing. De presentatie is namelijk opgevrolijkt met Lego-poppetjes!

Dan is het snel door naar de volgende lezing. Zaal 5 zit bomvol, want een heuse Twitter-celebrity komt zijn verhaal doen. Jordi van de Bovenkamp is een fervent Twitteraar en door zijn humor valt hij op! Daarnaast werkt hij ook bij Boomerang Creative aan mooie inhakers (visuals die inhaken op actualiteiten of feestdagen) voor onder andere Heineken en Samsung die vaak ook nog eens viral gaan. In zijn lezing geeft hij ons een kijkje in zijn creatieproces. Wat ik van Jordi leer is dat iedereen creatief kan zijn en dat humor erg belangrijk is bij het betrekken van mensen bij je social media posts. Bedankt voor je inspiratie, Jordi!

Van de ene viral naar de andere. Stefanie Crone van de website Upcoming weet als geen andere hoe je content moet maken die viral kan gaan. Het sleutelwoord hierbij is awesome! Als je te gekke content hebt, bijvoorbeeld hét onderwerp waar al je vrienden het over hebben en je weet dat in een mooi jasje te gieten, dan zou je post/webbericht/Tweet/foto zomaar eens de hele wereld over kunnen gaan! Stefanie’s lezing heeft mij in ieder geval geinspireerd om eens op een andere manier naar content te kijken. En dat is ook awesome!

En toen was het tijd voor de lunch! Snel een broodje naar binnen werken, want mijn camera roept me: het is tijd om de bezoekers het hemd van het lijf te vragen! Want, waarom zijn zij eigenlijk op het social media event van het jaar?

Na de leuke gesprekken met mijn mede-bezoekers hobbel ik weer door naar zaal 1. De grootste zaal in Lantaren Venster zit bijna vol voor Debbie de Wagenaar van McDonald’s Nederland. Zij is een stoere reputation manager. En dat is nodig bij McDonald’s, want de fastfoodketen krijgt te maken met veel negatieve comments op social media. McDonald’s pakt dat goed aan door zo transparant mogelijk te zijn. Zegt een foodblogger bijvoorbeeld dat de frietjes niet van echte aardappelen worden gemaakt? Dan nemen ze de blogger mee naar de boerderij waar de piepers vandaan komen! Daarnaast behandelen ze op hun Q&A platform vragen van hun McFans. En dat doen ze met leuke video’s waar hun werknemers een hoofdrol in hebben. Ook is er voor de social media fans van McDonald’s een grote rol weggelegd op social media: zij mogen namelijk beslissen welke classics er weer op het menu mogen terugkeren. 

Na al die informatie is het weer tijd voor een korte pauze en wat ontspanning. En daar heeft de organisatie van het event iets leuks op bedacht: een stoelmassage! Amoorah van Stoel 22 neemt mijn spieren onder handen en daarna kletsen we nog even door. Ook zij heeft iets met social media, maar masseren vindt ze toch het allerleukste wat er is. Even een selfie maken met Amoorah en dan weer snel door naar het volgende programmapuntje.

  

Drie vertegenwoordigers van Rotterdamse mediabedrijven zitten in zaal 5 klaar voor de paneldiscussie. En dat zijn: Ronald van Geenen van het AD, Eeva Liukku van Vers Beton en Rafaelle Fiorini, bestuurslid van OPEN Rotterdam. De grote vraag is: wat gaat er in de toekomst gebeuren met media? Er wordt gesproken over Blendle, een nieuwe manier om kranten te lezen, het belang van audiovisuele content en de manier waarop mediabedrijven gebruik maken van Twitter om nieuws op te pikken. 

En toen zat er weer een dagje Social Media Week op. De komende 2 dagen zijn er nog veel bijzondere sprekers die ik wil horen en zien. Bijvoorbeeld Kim Stolk van Rotterdams modeblog Hotterdan en Saskia Wijsman die over Snapchat gaat praten. Benieuwd wat ik dan weer allemaal opsteek!