Steeds meer Rotterdammers vinden hun weg naar de MeldR-app van de gemeente

Een kapotte lantaarnpaal, loszittende stoeptegel of vuilnis op straat: steeds vaker melden Rotterdammers deze problemen via de MeldR-app. De app van de gemeente moet ervoor zorgen dat de Rotterdamse straten schoon blijven. In 2023 zijn er al 63.414 meldingen via deze applicatie gedaan.

Met de MeldR-app hoopt Gemeente Rotterdam het melden van problemen in de wijk toegankelijker te maken. Maar in hoeverre lukt dat ook? “Rotterdammers zijn betrokken bij de stad, dat blijkt onder andere uit het aantal meldingen die zij maken”, vertelt een woordvoerder van de gemeente.

De Rotterdammers melden er flink op los, zo lijkt het. Er zijn dit jaar 75.946 meldingen gedaan, waarvan 83,5 procent via de MeldR-app. De overige meldingen werden gedaan via de website of telefonisch. Zo’n 95 procent van alle meldingen wordt ook daadwerkelijk opgelost. Opvallend is dat in 2021 maar 48,9 procent van de meldingen via de app kwam. De app is dus flink in populariteit gestegen en meer mensen lijken deze app te vinden voor hun problemen. Inmiddels is de app 56.528 keer gedownload, maar hoeveel Rotterdammers exact gebruikmaken van de app, is onduidelijk.

Via de MeldR-app kun je terecht voor meldingen als deze:

De gemeente is erg tevreden met hetgeen wat MeldR oplevert: “Elke melding is een signaal over de beleving van bewoners over de buitenruimte. Omdat het veel data levert die goed zijn te analyseren, komen we meer te weten over wat er nodig is in de wijk. De gemeente stelt hierin de behoefte van de Rotterdammer centraal.”

Toch verloopt het meldproces niet altijd soepel…

Al in 1989 introduceerde Rotterdam een eigen telefonisch Meldingssysteem Buitenruimte, wat een nationale primeur was. Later kwam de BuitenBeter-app en in 2021 de MeldR-app. Sinds begin 2023 worden alleen nog meldingen via MeldR behandeld.