Stop Inditex lijmt sloten winkeldeuren dicht in Rotterdam centrum in actie tegen Black Friday

De landelijke actiegroep Stop Inditex laat van zich horen tijdens Black Friday. Om mensen bewust te maken van het onrecht in de kledingindustrie, lijmden ze de sloten van verschillende winkels, onder andere Zara, Stradivarius en Pull & Bear, in het centrum van Rotterdam, Amsterdam en Utrecht dicht.

Stop Inditex is een actiegroep bestaande uit feministische actievoerders uit het hele land. Ze zetten zich in tegen Inditex, de Spaanse modegigant die meerdere kledingketens beheert. Verschillende hiervan zijn te vinden in de grote steden van Nederland. Volgens actiegroep Stop Inditex ‘buit de kledingindustrie mensen uit, vervuilt het de wereld en draagt het bij aan de schadelijke opwarming van de aarde’.

Dichte deuren
De actie die de groep op vrijdagochtend uitvoerde bestond uit het vastlijmen van de sloten van de winkels die tot de keten van Inditex behoren. De reden hiervoor is dat deze vrijdag in het speciaal wordt gepromoot onder de naam Black Friday, een dag die in het teken staat van grote kortingen. Stop Inditex is van mening dat consumenten helemaal niet echt van de kortingen profiteren die worden geboden, maar dat de winst alleen voor de allerrijksten is. Daarnaast speelt de rol van de kledingindustrie in de opwarming van de aarde ook mee. ‘In een tijd waarin de klimaatcrisis escaleert tot meer en ergere rampen, is het onverantwoord om mensen met fikse kortingen aan te sporen tot onnodige en schadelijke consumptie’, volgens de leden van de stichting. Door de actie hoopt de groep even de winkels te hebben gestopt in de verkoop op deze drukke dag.

Op de vraag of de actie succesvol is antwoordt de groep: ‘Wij vieren dat we vanochtend effectief vertraging hebben veroorzaakt toen deze winkels open wilden gaan. Echt succesvol is het natuurlijk pas als Inditex structureel hun beleid en productiemodel veranderd en verantwoordelijkheid neemt voor haar wandaden’.

Tip tegen kleding consumptie
Rotterdammers kunnen ook strijden tegen de (kleding) consumptie zonder zich aan te sluiten bij een actiegroep. ‘Reclames doen ons geloven dat we gelukkiger worden van steeds nieuwe kleding kopen. Maar leren je eigen kleding te reparen, zelf naaien, kleding een tweede leven geven of ruilen is veel origineler en leuker!’ En de beste tip bewaart de actiegroep voor het laatst: ‘Wil je 100% korting, koop dan niks!’

Stop Inditex geeft aan nog geen andere acties te hebben gepland voor de aankomende tijd.