Streetwear collectief The O bundelt de krachten voor impact in Rotterdam

Midden in hartje Rotterdam zit The O, wat staat voor The Office, een collectief van jonge ontwerpers van streetwear. De jongens komen uit Zuid en willen naast het ontwerpen en verkopen van kleding iets terugdoen voor de stad. Ze hebben niet alleen sinds een week een plek in de Bijenkorf; dit weekend presenteren ze tijdens de Rotterdam Street Culture Week hun eerste gezamenlijke collectie.

In het Schiekadeblock Werkhotel zit een klein kantoortje van The O. Het collectief bestaat uit zes, jonge, Rotterdamse merken. “Je kan individueel wat doen, maar als je dit samen doet, is je boodschap veel luider en sterker,” vertelt Abu Ayyas. Hij wil met zijn label Blurry RTM een ander geluid laten horen.

Street Culture Week
De merken, Blurry RTM, BTN, Camino LLC, Fat Crayon, Palet en P4TS, zijn heel verschillend, maar hebben twee grote overeenkomsten. Verwijzingen naar Rotterdam staan hierin centraal en het moet de straatcultuur van de stad symboliseren. De meeste jongens hebben alleen tijdelijk pop-ups gehad of online hun verkoop gedaan. Vanwege de Rotterdam Street Culture Week in Zuid, waar The O ook met een eigen kraam staat met een speciaal ‘O’ collectie, ligt hun kleding nu ook in de winkel.

Plek in de stad
En niet zomaar eentje: in de Bijenkorf, een groot warenhuis op een prominente plek in de stad. De collecties zijn te vinden naast de hoofdingang. “Normaal ligt op deze afdeling nooit mannenkleding. Het is niet zomaar iets, het besef moment moet voor ons ook nog komen.”

Maar naast het verkopen van leuke kleding aan de Rotterdamse jongeren, willen ze ook iets teruggeven aan de mensen die het kopen. “We willen ook echt feestjes, optredens geven, documentaires vertonen en dat soort dingen organiseren voor die doelgroep. Er moet voor hen ook een plek zijn in de stad, dat moet niet vergeten worden.”

OPEN Rotterdam werkt aan een reeks verhalen over de Rotterdamse modesector. Deze reportage is mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam. De productie wordt onder redactionele verantwoordelijkheid van OPEN Rotterdam gerealiseerd.