Al zes weken wacht Béla de Jong op een nieuwe fiets van Swapfiets. Door de start van het nieuwe collegejaar zouden veel meer studenten een fiets hebben aangevraagd dan het bedrijf had verwacht.
“Mijn achterband is helemaal lek en er zit nu ook een slag in. Je kan hier echt niet meer op fietsen,” laat Béla zien. Swapfiets biedt een service waarmee je een fiets huurt zondat je geen omkijken zou moeten hebben naar het onderhoud van die fiets. Als je fiets kapot is, dan komen zij hem vervangen voor een nieuwe.
Afgezegd
Toch wacht Béla al zes weken op een nieuwe fiets. “Al een aantal keer is de afspraak om de fiets te komen vervangen afgezegd, of zijn ze zonder iets te laten weten helemaal niet gekomen”, vertelt Béla. Ondertussen moet Béla wel gewoon doorbetalen: “We hebben een korting van 20 procent gekregen, maar zelfs dat is bij de laatste betaling niet gebeurd.”
“Of ik moet de fiets zelf naar hen toe brengen, of ik moet hem naar de fietsenmaker brengen, maar ik betaal er toch gewoon voor dat zij het oplossen?”, zegt Béla. Swapfiets raadt gebruikers af zelf aan de fiets te sleutelen. Als daarbij schade ontstaat stellen ze de gebruiker daarvoor aansprakelijk. Liever hebben zij dat je de fiets laat ophalen.
Excuses
Inmiddels zijn er excuses gemaakt vanuit Swapfiets naar Béla. Dinsdag zal zijn fiets dan toch echt opgehaald worden. Béla: “Eerst zien dan geloven.”
Swapfiets laat weten aan OPEN Rotterdam dat er geen tekort aan fietsen is: “Om klanten tijdens deze drukke maand september goed te kunnen bedienen, werkt Swapfiets tijdelijk op afspraak. Er is geen sprake van een tekort aan fietsen, dit geldt zowel voor voor nieuwe klanten als voor fietsen die gerepareerd moeten worden. Met een afspraak, die je via de site of Swapfiets app kan maken, kan iedereen goed en snel worden geholpen”.
Dat het druk is bij het bedrijf is te merken. Wachttijden voor het algemene telefoonnummer van het bedrijf lopen op tot 30 á 60 minuten.