Oude en nieuwe kunstwerken, bijzondere objecten, gedichten en persoonlijke verhalen van Rotterdammers vormen samen de Totaalinstallatie ‘[H]erkennen Herbouwen – Wonderkamers van het Rotterdams koloniaal verleden’. De installatie werd op zaterdag 24 juni geopend in Kunsthal Rotterdam en is samengesteld door gastcurator patricia kaersenhout ter gelegenheid van het herdenkingsjaar Slavernijverleden. “Het is een beeldessay waarmee ik aan de bezoeker vraag om zelf na te denken en te associëren”, aldus patricia kaersenhout. “Je moet echt werken als je door deze tentoonstelling loopt.”
[H]erkennen Herbouwen is een samenwerking tussen Kunsthal Rotterdam en Museum Boijmans van Beuningen waarin objecten uit verschillende Rotterdamse collecties en archieven worden gecombineerd met hedendaagse kunstwerken. De installatie is opgedeeld in vijf wonderkamers, geïnspireerd op Europese wonderkamers die ook bekendstaan als rariteitenkabinetten. “Elke kamer staat voor een ego defense mechanism”, legt kaersenhout uit. “Dat is een term uit de psychologie die laat zien hoe witte mensen vaak reageren als zwarte mensen racisme willen adresseren.”
Door de westerse cultuur in wonderkamers te plaatsen, draait kaersenhout het dominante perspectief om. “Ik wil tevens laten zien dat racisme geen zwart probleem is, maar een wit probleem. Dus in al die kamers gaan we naar witte cultuur kijken.”
Geluidsfragmenten
Oude werken en objecten worden aangevuld met nieuw werk gemaakt door kunstenaars Bouba Dola, Tommy van der Loo, Devika Chotoe en Ada M. Patterson. Professor dr. Gloria Wekker schreef gedichten die te horen zijn in de installatie.
Audio speelt een belangrijke rol in het geheel. Verhalenhuis Belvedère heeft vijf Rotterdammers geïnterviewd die door hun familiegeschiedenis een link hebben met het koloniale en slavernijverleden. Deze audiofragmenten gecombineerd met familie-eigendommen worden tentoongesteld in kasten die zijn beschilderd door kunstenaar Dominique Latoel.
Dit programma is mede mogelijk gemaakt door Kunsthal Rotterdam en gerealiseerd onder redactionele verantwoordelijkheid van OPEN Rotterdam.