Van biertaps op tafel tot klassiek Franse bistro’s: dit zijn de 5 horecatrends voor deze zomer

Gijsbregt Brouwer weet alles over het Rotterdamse horecalandschap. Hij is namelijk oprichter van platform De Buik van Rotterdam en food trendwatcher. Dit zijn volgens hem de vijf trends op het gebied van food voor dit zomerseizoen.

Al fresco dining
Volgens Gijsbregt krijgen Rotterdamse terrassen deze zomer een upgrade. “De definitie van een terras is aan het veranderen”, vertelt Gijsbregt. “Het gaat verder dan alleen rosé en bitterballen. De horeca komen nu steeds meer met volwaardige menukaarten die zijn toegespitst op het terras.” Gijsbregt noemt deze verandering ‘al fresco dining’, waarbij het terras een verlenging is van het binnenrestaurant. Hij ziet dit gebeuren bij bestaande restaurants zoals Harbour Club Rotterdam en 1NUL8. En ook nieuwe horecazaken zoals Grace en River Bar Rotterdam omarmen dit concept.

Handige oplossingen bij drukte
De Rotterdamse horeca pakken het deze zomer efficiënt aan. Niks zo vervelend als bij drukte lang wachten op je bestelling. “Er zijn nog veel horecazaken waarbij je met een QR-code kan bestellen, maar er zijn oplossingen die wat chiquer zijn. Denk aan het serveren van grote kannen sangria en bier in plaats van individueel schenken. Ook zie je steeds vaker biertaps op tafel”, legt Gijsbregt uit. Volgens de food trendwatcher een manier om als klant meer zelf de regie te pakken op het terras.

Zomerse drankjes
De Rotterdamse horeca bieden deze zomer een ruime keuze aan verfrissende drankjes, zowel met als zonder alcohol. Huisgemaakte limonades en ijsthee verschijnen steeds vaker op menukaarten. Liever een drankje met alcohol? Volgens Gijsbregt zijn sangria en verschillende varianten Spritz deze zomer erg populair. “Een Aperol Spritz of limoncello Spritz voelt als vakantie.”

Franse en Italiaanse keuken
De klassieke Europese keukens zijn nog steeds in opkomst in onze stad, ziet Gijsbregt. Hoe dat komt? “Je merkt dat we in de nasleep van de coronacrisis nog op zoek zijn naar troost en nostalgie. En dan kom je uit bij klassieke Franse en Italiaanse gerechten”, legt Gijsbregt uit. Het resulteert in de komst van een aantal nieuwe Franse bistro’s.

Daytime drinking
Ook het tijdstip waarop we de deur uitgaan, verandert. Steeds eerder gaan we op pad. Het gevolg? Daytime drinking wint aan populariteit. “Gen Z heeft helemaal geen behoefte om tot heel laat uit te gaan en ook oudere millennials beginnen liever wat eerder op de dag met feesten”, laat de food trendwatcher weten. Horeca-ondernemers springen daarop in door bijvoorbeeld een brunch met cocktails aan te bieden.