Wat gebeurt er nou eigenlijk als je op het fietsstoplichtknopje drukt?

In de oudejaarsconference van Peter Pannekoek komen de knopjes bij stoplicht voor fietsers ter sprake. Volgens Pannekoek doen die knopjes namelijk helemaal niets. Maar is dat zo? Drukken Rotterdamse fietsers al jaren voor niets op knopjes? We vragen het aan de verkeersdeskundige van de gemeente Rotterdam, Mark Simons.

Er zijn twee manieren waarop je je als fietser kan aanmelden bij een stoplicht. De knop, maar ook een lus in het fietspad die metaal detecteert. Als je met een metalen fiets op de lus staat of op het knopje drukt gaat er een signaal naar de verkeersregelkast en kom je als fietser in de wachtrij te staan voor groen licht. Het heeft dus geen nut om te drukken als je al door de lus in de weg gedetecteerd bent. De knop is er alleen maar voor als de lus niet werkt, als je op een fiets van carbon rijdt bijvoorbeeld. Mark Simons ziet de knop als een ‘extra service’ voor de fietser. Maar veel Rotterdammers zullen zich afvragen waarom ze al jaren hun best doen om op het knopje te drukken, terwijl ze vaak al weten dat het overbodig is.

Mark legt ons uit hoe het het stoplichtsysteem werkt op een kruispunt in Blijdorp dat onlangs is vernieuwd. De stoplichten staan daar zo afgesteld dat een fietser twee keer zo vaak groen krijgt dan een automobilist. Dit is in het kader van het mobiliteitsplan van de gemeente Rotterdam die fietsen in de stad aantrekkelijker wil maken.