Het in Rozenburg gebouwde ‘Asbestschip’ Otapan meert op 23 februari 2007 weer aan in Rotterdam, maar dit keer tot woede van de bewoners van Oud-Charlois. Het schip komt te liggen bij Balck, een scheepsonderhoudbedrijf langs de Waalhaven. Zij hebben namelijk een milieuvergunning en daarmee toestemming om de kankerverwekkende stoffen te verwijderen.
De omwonenden hadden vooral last van de locatie waar Otapan kwam te liggen, namelijk rondom een woonwijk. Bewoners van de Waalhaven en de andere delen van de stad waren doodsbang voor een brand, dat blijkt uit een interview van Rijnmond uit 2007: “Ze hadden het schip gewoon moeten laten zinken onderweg”. Sommige bewoners kozen er zelfs voor om een poster voor het raam te hangen met ‘Geen Otapan in onze wijk’.
De Otapan lag uiteindelijk een half jaar in de Waalhaven. In die zes maanden kwam de grootste angst van de meeste Rotterdammers uit, er brak namelijk brand uit. De gevolgen waren beperkt.
Van Harry C. Webb naar Otapan
Voor 1988 had het schip nog de naam Harry C. Webb. Eind 1980 werd het verkocht aan een Mexicaanse zakenman en werd de naam aangepast. De Otapan lag van 1999 tot 2006 in Amsterdam. Tijdens een onderhoudsbeurt in 1999 kwam de toenmalige eigenaar erachter dat er grote hoeveelheden bruine asbest aanwezig waren. Hij liet een deel van het asbest uit het schip verwijderen in 2001, maar op een manier dat niet werd geaccepteerd door de Nederlandse overheid. Zij namen het schip van hem over en probeerde de Otapan te verslepen naar Turkije. De Turkse autoriteiten weigerden het schip omdat er te veel asbest zou zijn. In de papieren stond dat het om 1000 kilo ging, maar uit onderzoek van het ministerie van VROM bleek dat er bijna 80.000 kilo asbest en andere chemische stoffen aan boord waren. Uiteindelijk is het schip versleept naar de Waalhaven waar het asbestvrij is gemaakt.
Wat niet begon in Turkije, eindigde daar wel. In eerste instantie werd het schip versleept naar ’s-Gravendeel voor de definitieve sloop, maar de richting werd veranderd. Uiteindelijk werd de asbest in Nederland gesaneerd zodat het schip in 2008 in Turkije kon worden gesloopt. De reden van de verandering is niet bekend.
Foto: Stadsarchief Amsterdam