Wijkraad Bloemhof overhandigt petitie voor ‘Hollandse buurtsuper’ aan gemeente

Kopzorgen in Bloemhof, waar een Poolse supermarkt komt. Wijkbewoners maken zich zorgen om het verlies van een “lokale buurtsuper die herkenbare producten voor de wijk verkoopt”, vertelt wijkraadsvoorzitter Marco van Lent. Een petitie volgde, net als bijna 700 handtekeningen.

De Lidl is van de Lange Hilleweg vertrokken, en nu rest de vraag wat er voor in de plaats komt. Het idee van een Poolse supermarktexploitant kan niet op heel veel enthousiasme rekenen, zo blijkt uit de bijna 700 handtekeningen. “De angst voor een winkel die niet past bij de behoeften van de wijk is groot”, vertelt Van Lent.

Toch gaat de Poolse supermarkt er sowieso komen. Van Lent: “Het huurcontract is getekend. Dus die ondernemer gaat komen. Nu is de vraag wat de supermarkt kan doen om aan de behoeften van de buurt te voldoen. Dat wordt een spannende. Hopelijk kunnen we er in een gesprek uitkomen.”

Maar waarom komt er dan, tegen de wensen van de wijk in, een Poolse supermarkt? Volgens Van Lent is de Lidl hiervoor verantwoordelijk. “Lidl is namelijk de eigenaar van het pand en wil enkel verhuren aan een supermarkt die niet met hen concurreert. Dat betekent: geen Nederlandse supermarkt. Heel vervelend. Ze maken misbruik van hun marktpositie. Dit hebben we ook al lang doorgegeven aan Simons. Maar misschien is de vraag te moeilijk.”

Petitie
Het aantal petitiehandtekeningen is tekenend volgens de wijkraadsvoorzitter: “Voor een wijk waar participatie een enorme uitdaging is, zijn de hoeveelheid reacties die wij hebben ontvangen uniek. Dat zegt iets over het gevoel dat in de wijk leeft. Bloemhoffers snakken naar een lokale buurtsuper die herkenbare producten voor de wijk verkoopt.” Volgens Van Lent ondertekenden mensen met allerlei migratieachtergronden de petitie.

Een Poolse supermarkt zou namelijk niet aan de behoeften van de wijk kunnen voldoen. Dus doet wijkraad Bloemhof een oproep: “Wij hopen dat de toekomstige exploitant dit belang ook inziet en met ons aan de slag wil om een buurtsuper met herkenbare (Hollandse) producten te realiseren.”