Wijkraad Schiebroek geeft vaakst advies aan gemeente: ‘Dat is ook onze taak’

De wijkraad in Schiebroek heeft het afgelopen jaar 17 keer advies gegeven aan het college en de gemeenteraad. Het gaat dan om zowel gevraagd advies, zoals over de parkeerproblemen rond Plaswijck en ongevraagd advies bijvoorbeeld over de geluidshinder van de randstadrail. Volgens voorzitter Ton van Eijsden is het inmiddels nog wel meer: “Wij nemen het serieus en je zou eerder de vraag kunnen stellen waarom andere wijkraden zo weinig advies geven.”

In wijktheater de Buurvrouw kwam afgelopen dinsdag de zevenkoppige wijkraad van Schiebroek weer samen om te vergaderen over de toekomst van het tramnet en bekendere problemen zoals Rotterdam – The Hague Airport of de parkeerproblematiek van het Plaswijckpark. “Veel van de adviezen zijn in samenwerking met de wijkraad van Hillegersberg”, vertelt Van Eijsden. “We trekken gezamenlijk op, net zoals in het verleden in de gebiedscommissie. Een aantal dossiers overlappen dus.” Dat de wijken nu twee verschillende wijkraden hebben, is overigens ook niet de wens en destijds tegen het advies van de gebiedscommissie in.

Voorzitter van de wijkraad Schiebroek Ton van Eijsden: “Volgens mij zitten we nu op 20.”

‘Hoofdpijndossiers’
Ingediende adviezen kennen positieve resultaten volgens de wijkraadvoorzitter. Bijvoorbeeld over het vliegveld: “Uiteindelijk is de wethouder met ons meegegaan dat er niet meer overlast mag komen. Dat zet dan toch een rem op de ambities.” Daarnaast is er vastgesteld dat het participatieproces niet in orde was: “Wat uiteindelijk is erkend door andere gemeenten zoals Schiedam en zelfs de provincie. We hebben echt geluk dat we iemand in onze wijkraad hebben die diep in deze materie zit.” Schiebroek kent verder een actieve vereniging over dit onderwerp: Bewoners Tegen Vliegveld (BTV).

Dinsdagavond werd Van Eijsden herkozen als voorzitter. Al jaren zit hij in de lokale politiek. Eerder in de gebiedscommissie en nu dus in de wijkraad. Hij merkt dat het nieuwe bestuursmodel van wijkraden nog wel onvoldoende bekend is: “Dat is nog wel een hele opgave om dat voor mekaar te krijgen.” Gelukkig worden de wijkraden over het algemeen wel serieus genomen: “Ik heb niet gemerkt dat wij overdreven veel aan de bel trekken, want als dat zo is dan vraag ik mij af wat andere wijkraden doen. In elke wijk spelen er volgens mij genoeg zaken die onder de aandacht gebracht mogen worden. Ze zijn ook ingesteld om de Coolsingel te voeden met informatie uit de wijken.”

‘Heet hangijzer’
Ton hoopt in ieder geval dat de vele adviezen gewaardeerd worden door Schiebroekers: “Maar nogmaals, we mogen wel wat doen aan onze bekendheid. De lokale politiek is voor veel mensen een ver-van-je-bed-show. Sommige bewoners spreken nog over deelgemeenten, maar dat is tien jaar geleden!” Volgens Ton zijn veel bewoners ook bezig om te overleven en is het dus wel lastiger om deze mensen te bereiken. Voor het komende jaar hoopt hij de parkeerproblematiek van het Plaswijckpark op de kaart te zetten: “Dat is een heet hangijzer en daar moet echt een structurele oplossing voor komen. De overlast begint weer terug te komen en het is aan ons om het weer aan de orde te stellen. Wij hebben de oplossing ook niet, maar het vraagt politieke wil en geld.”

Volgens De Havenloods zijn er het afgelopen jaar 150 ‘wijkraadsadviezen’ geschreven en schreven de meeste wijkraden gemiddeld vijf brieven. De wijken Mathenesse en Delfshaven-Schiemond schreven het afgelopen jaar maar één brief.