Willemsbrug gaat op de schop: minder verkeersoverlast, meer ruimte voor fietsers en voetgangers

De Willemsbrug wordt een ‘fijnere en veiligere plek voor iedereen’. Dat schrijft de gemeente Rotterdam. Een nieuwe wegindeling moet deze ambitie waar gaan maken. Hiermee krijgen buurtbewoners, die overlast ervaren van het verkeer op de brug, eindelijk hun zin.

De wijkraad Noordereiland maakt zich al een tijd hard voor het veiliger maken van de Willemsbrug. In 2021 gaven zij al een ongevraagd advies aan de gemeente. En de gemeente heeft naar hen geluisterd. Ook zij zeggen: “Er gebeuren nu (te) veel ongelukken. En er worden veel meldingen gemaakt van de onveilige verkeerssituaties op de brug. […] Daarom moet de wegindeling op de Willemsbrug blijvend veranderen.”

De gemeente heeft drie kernpunten geformuleerd die vanaf november uitgevoerd gaan worden. Allereerst wordt de wegindeling voor al het verkeer veranderd. Zo komt er in beide richtingen één rijstrook voor het autoverkeer. Eerder waren dat er twee. Ook komt er één rijstrook voor de lijnbus.

Hierdoor is er meer ruimte op het fietspad en de stoep. En ook voor natuur: één deel van de rijstrook op de brug wordt bedekt met sedum. Dit zorgt niet alleen voor een ‘fijner en aantrekkelijker beeld op de brug’, maar is ook geluidsdempend. 

Deze demping draagt bij aan het verminderen van de geluidsoverlast die omwonenden ervaren. Net als het verminderen van het aantal rijstroken, denkt de gemeente. “Doordat auto’s minder rijstroken op de Willemsbrug hebben, nodigt het hier minder uit om hard te rijden.”

Op social media lijken de reacties vrij positief. Ook politici zijn blij met de laatste ontwikkelingen. “Meer ruimte voor fietsers en voetgangers op de #Willemsbrug!’, schrijft D66 Rotterdam op Twitter. Net zo tevreden is Judith Bokhove, raadslid van GroenLinks: “Mooi! Het heeft even geduurd, maar nu wordt het voorstel van de wijkraad uitgevoerd! En niet als experiment, maar meteen voor het echie!”

Meer over de plannen van de gemeente lees je hier