Historicus Alex van Stipriaan praat je deze week, in een nieuwe aflevering van History Matters, bij over de plantage-economie in Suriname en de Caribische eilanden. “De Nederlanders en daarbinnen de Rotterdammers, hebben het systeem geleerd in noordoost-Brazilië. Vanuit daar is het systeem van plantageslavernij meegenomen naar Suriname en naar veel andere Caribische eilanden.”
Van Stipriaan begint zijn college bij het begin, namelijk door uit te leggen wat slavernij is. Hij legt bloot dat in de definitie van slavernij meteen een grote paradox schuilgaat. “Voor de slaveneigenaar waren slaafgemaakten in principe ‘dingen’ of ‘roerende goederen’ zoals een koe, hond of ezel”, legt hij uit. “En net als met een koe, hond of een ezel geeft de eigenaar het bezit een naam. Geen eigen identiteit en geen eigenheid. Tegelijkertijd wordt in slavernij van dat ‘roerende goed’ nou juist dingen verwacht die alleen mensen kunnen doen.”
Na afloop van het college van Van Stipriaan was er ruimte voor studenten van Albeda, Zadkine en Hogeschool Rotterdam om vragen te stellen, zoals ‘wat was het effect van de kolonisatie op de inheemse bevolking?’ en ‘hoe zag een rechtszaak tussen tot slaafgemaakten en een plantagehouder eruit?’.
Volgende week, in deel 4 van deze aflevering, zie je het vervolg van dit gesprek, waarin Hasna El Maroudi verder praat met met historicus Alex van Stipriaan, culturele performance artist Nyanga Weder en Rajiv Baghwanbali, artistiek directeur van het Rotterdam Street Culture Weekend. Alle afleveringen van History Matters zijn hier terug te zien en ook terug te vinden op de website van Gedeeld Verleden, Gezamenlijke Toekomst Rotterdam.