Antivaccinatieblad ‘Eyeopener’ valt ook bij Rotterdammers op de mat

Antivaccinatieblad ‘Eyeopener’ valt ook bij Rotterdammers op de mat

Het antivaccinatieblad ‘Eyeopener’ ligt ook bij Rotterdammers op de deurmat. Het magazine, waarin allerlei verwijzingen staan naar Bijbelse teksten én waarin wordt opgeroepen om je niet te laten vaccineren, is deze week vijf miljoen keer verspreid door heel Nederland. Via sponsoren is 600.000 euro opgehaald om het project te bekostigen.

Het magazine is een initiatief van Jaap Dieleman uit het plaatsje Zeewolde in Flevoland. De NOS meldde eerder deze week dat de 66-jarige initiatiefnemer met zijn blad hoopt dat mensen “Jezus leren kennen als hun verlosser” en zien dat de coronapandemie “een actie van de antichrist” is. “Vooral nu de wereld in zo’n grote nood verkeert is Jezus het enige antwoord”, zei hij.

Op sociale media klinkt veel kritiek op het initiatief. Niet alleen vanwege de inhoud van het blad, maar ook om het feit dat de bezorging door folderbezorgdienst Spotta wordt gefaciliteerd. Daarover zegt Spotta het volgende:

“We vinden het vervelend dat de uiting voor irritatie heeft gezorgd. Vanuit onze rol als verspreider bezorgen wij in opdracht van adverteerders folderpakketten en losse uitingen. De inhoud van de uitingen wordt bepaald door de adverteerder zelf, Spotta kent hier geen verantwoordelijkheid in.”