Nederland investeert veel in het gebruik van het vaarwegennet. Om klaar te zijn voor de toekomst, wordt smart shipping ontwikkeld. Op 30 november vond de Smart Shipping Challenge 2017 plaats in en rondom de Rijnhaven. Pers en bedrijven waren getuige van verschillende demonstraties.
We varen mee met de Saluté, een binnenvaartschip van 135 meter lang, uitgerust met de nieuwste technologie. Dankzij die technologie kan het schip korte stukken semi-autonoom varen. In de praktijk houdt dat in dat de kapitein alleen een oogje in het zeil hoeft te houden en dat het schip aan de hand van waypoints zelfstandig een route vaart.
“Een klein stapje”, aldus Laurens Schrijnen van Rijkswaterstaat, “maar we lopen hiermee wel in de voorhoede van de ontwikkeling van Smart Shipping”. Vanuit het buitenland is er veel belangstelling voor de stappen die in Nederland gezet worden. Volgens Schrijnen staan we pas aan het begin, maar hij laat ook optekenen dat een Chinese delegatie nu al erg onder de indruk is van wat wij al bereikt hebben.
Remco Pikaart, reder en eigenaar van de Saluté, streeft ernaar om de Saluté over 5 jaar, in 2022, semi-autonoom in te kunnen zetten: “Op dit moment testen we volop, maar zetten we het schip nog niet semi-autonoom in tijdens de beroepsvaart”. Schrijnen voegt daar nog aan toe dat daarvoor de wetgeving nog niet toereikend is, maar dat bedrijven wel de mogelijkheid krijgen om te experimenteren.
Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter Snapchat