Automobilisten hebben olifantenpaadjes gecreëerd op het Kruisplein. De herinrichting van het drukke kruispunt zou het veiliger moeten maken, maar niets blijkt minder waar. Nu dat auto’s niet meer rechtdoor kunnen van de Westersingel naar de Maurtisweg en andersom, rijden ze over het gras waar de trams rijden en over het nieuwe pad dat alleen voor fietsers en voetgangers bestemd is.
Op de stories van OPEN Rotterdam deelden we beelden van de olifantenpaadjes. Rotterdammers reageerden hier veel op, vooral met onvrede. Zo klagen velen dat het gevaarlijk is: “Waardeloos en levensgevaarlijk! Geen verkeersregel te vinden!” en “Het slaat nergens op en veroorzaakt meer gevaar en files!” Er wordt gezegd dat het ‘onlogisch’ en ‘onnozel’ is en dat de gemeente er ‘een potje van heeft gemaakt’.
Ook bieden onze volgers oplossingen aan. Meerderen opperen het idee om paaltjes neer te zetten om dit te voorkomen, een ander kiest voor een mooie boom. Iemand anders zegt zelfs: “Omarm de sluippaadjes en leg nieuwe bochten aan”.
En dan is er ook nog een groep mensen die aangeeft de automobilisten wel te begrijpen, omdat je door de herinrichting nu ‘zo lang moet omrijden’.
Stadsontwikkeling Rotterdam stelt in een reactie dat blijkt dat de nieuwe situatie op Kruisplein ‘nog niet werkt zoals vooraf was bedacht’. “Vlak na oplevering is er door het plaatsen van extra borden en tijdelijke paaltjes een tijdelijke oplossing gevonden waarmee de problematiek grotendeels tegengegaan wordt. Echter is dit niet ideaal voor de hulpdiensten, waardoor zij deels door het gras moeten rijden en voor (het grootste gedeelte van) de schade zorgen.” Verder stelt Stadsontwikkeling dat er op het moment hard wordt gewerkt om definitieve aanpassingen te maken. Eerst worden hierover omwonenden en ondernemers geïnformeerd.
Eerder trok onze verslaggever Ramon de West-Kruiskade op, waar de ondernemers zeggen omzet te verliezen door de herinrichting van Kruisplein.