Bewoners nieuwbouw Wielewaal voelen zich ‘bedrogen’ door problemen met parkeervergunningen

Een aantal Rotterdammers die in de afgelopen jaren een nieuwbouwhuis hebben gekocht of een huurcontract zijn aangegaan in de Wielewaal voelt zich ‘bedrogen’. Nieuw beleid vanuit de gemeente dwingt bouwers en projectontwikkelaars om bij nieuwbouwprojecten ‘voldoende parkeergelegenheid’ op eigen terrein te realiseren. Bewoners van deze huizen kunnen om die reden geen parkeervergunning op straat meer krijgen. En dat zorgt na de invoering van betaald parkeren op 3 april 2024 voor problemen.

Na het besluit van de gemeente Rotterdam om in alle wijken binnen de ring betaald parkeren in te voeren leek er voor de kersverse bewoners van de Wielewaal nog geen vuiltje aan de lucht. In december 2023 viel er een brief in de bus met de aankondiging aan bewoners. Elk huishouden kon tot twee straat-vergunningen en de mogelijkheid tot één extra vergunning voor een meerderjarig thuiswonend kind. Toen meerdere bewoners probeerden hun vergunning aan te vragen gebeurde er iets raars. “Links en rechts hoorden we ineens dat de aanvragen van buren werden afgewezen”, vertelt de Rotterdamse Gökay Güller.

In een reactie laat de gemeente weten dat dit het resultaat is van de parkeereis, het beleid dat bouwers en ontwikkelaars dwingt voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein te realiseren. Ook zegt de gemeente: “Het is de verantwoordelijkheid van de projectontwikkelaar en verkoper om de bewoners hierover te informeren.” Alle bewoners die voor Oploskoffie zijn gesproken omtrent dit onderwerp geven echter aan hier niet over geïnformeerd te zijn.

Meerdere bewoners geven aan de opstelling van de gemeente ‘star’ en ‘losgekoppeld van de realiteit van de wijk’ te vinden. “Dit is een wijk waar het grootste deel van de mensen verderop in de haven werkt en geen enkel ander vervoer tot hun beschikking heeft. Of ze hebben een sleutelberoep en hebben daardoor werktijden waarbij ze gedwongen zijn met de auto te reizen”, deelt een buurtbewoner. Gökay geeft aan dat de koopwoningen in de wijk niet als éénverdiener te bekostigen zijn en dus twee werkenden vereist. “De eerste auto op eigen terrein parkeren, daar kan ik inkomen. Maar geef gewoon voor de tweede auto een parkeervergunning uit op straat. Ik vind niet dat ik moet gaan werken om parkeergeld voor mijn auto te kunnen betalen.”

Deze reportage is onderdeel van de serie Oploskoffie, mede mogelijk gemaakt door Ombudsman Rotterdam – Rijnmond. Dit programma wordt gerealiseerd onder redactionele verantwoordelijkheid van OPEN Rotterdam, de opdrachtgever heeft geen invloed op de inhoud.