‘Bewoners Tegen Vliegoverlast’ gaan met ruim 11.000 handtekeningen naar de Tweede Kamer

Om de groeiplannen van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) tegen te gaan, is buurtinitiatief Bewoners Tegen Vliegoverlast (BTV) een petitie gestart. Deze is inmiddels zo’n 11.600 keer ondertekend. Voorzitter Alfred Blokhuizen gaat 27 juni met deze handtekeningen naar de Tweede Kamer: “Het is altijd zinvol om je stem te laten horen.”

De petitie is tegen de plannen van RTHA om meer vliegtuigen te laten vliegen. Blokhuizen vreest, net als vele buurtgenoten, voor een toename aan geluidsoverlast. “Zes jaar geleden was het vliegveld een klein zakelijk vliegveld met sporadisch wat toeristenvliegtuigen. Daar waren weinig klachten over. Nu is het een middelgroot toeristenvliegveld. Het aantal klachten is in zes jaar tijd van zo’n 5.000 tot – hou je vast – 116.000 geluidsoverlastmeldingen gegaan.”

Cijfers stijging geluidsoverlast
Kijkend naar de derde kwartaalcijfers van DCMR, waar je geluidsoverlast van overvliegend verkeer kunt melden, blijkt dat inderdaad de cijfers flink omhoog zijn geschoten. De jaarcijfers zijn nog niet openbaar, maar in driekwart jaar van 2022 zijn er bijna 60.000 meldingen gedaan. In 2016, de periode waaraan Blokhuizen refereert, waren dat er zo’n 12.000. Belangrijk: vanaf 2022 wordt per uniek adres 1 melding gehanteerd in plaats van maximaal 2 in voorgaande jaren.

 

Bron: DCMR Milieudienst Rijnmond

Rotterdam The Hague Airport wil het aantal vluchten uitbreiden, maar dat mag enkel onder strenge voorwaarden. “Als er stillere toestellen ingezet zouden gaan worden, kan er wellicht wat meer gevlogen worden”, laat een woordvoerder weten. “Maar ook dat is alleen mogelijk onder strenge voorwaarden (niet meer CO2-uitstoot en geen extra vluchten in de randen van de dag, dus tussen 07-09 uur of 21-23 uur). Of er uiteindelijk groei aangevraagd kan gaan worden is afhankelijk van de onderzoeken die op dit moment lopen (milieu effectenrapportage).”

Toch gelooft Blokhuizen weinig in stille vliegtuigen. “Het is een rekentruc. Die vliegtuigen worden 3 decibel stiller, dat hoor je niet. Stillere vliegtuigen zijn fake news.” Daarnaast denkt hij niet dat er minder vervuiling zal komen. “Door ze minder geluid te laten maken, willen ze meer vliegtuigen laten vliegen. In totaal mogen ze namelijk maar een maximaal aantal geluid maken. Dan heb je dus iets minder geluidsoverlast, maar wel vaker.”

Blokhuizen hoopt met de petitie voor reuring in de Tweede Kamer te zorgen. “Het is altijd zinvol om je te laten horen. Wie zwijgt, krijgt herrie. We weten gewoon dat wat Rotterdam The Hague Airport zegt, niet klopt.”

Reactie Rotterdam-The Hague Airport
Het vliegveld laat in een officiële reactie weten dat het vliegverkeer in 2022, in vergelijking tot 2019, met 3% is afgenomen. Maar doordat een zogenoemd gebruiksjaar loopt van november tot en met oktober, lag de piek van het vliegverkeer in 2022 meer in de zomer: “Een groot aantal niet-gebruikte slots zijn, door corona, vanuit het winterseizoen overgeheveld naar het zomerseizoen.” In het jaar 2022/2023 zijn deze slots al meer verspreid. Verder benoemen ze dat maar een klein deel verantwoordelijk is voor een groot deel van de meldingen.