College Rotterdam wil nieuwe brug over de Maas tussen Kralingen en Feijenoord

Na jarenlange studie is de verkenning naar een nieuwe oeververbinding afgerond. Het Rotterdamse college zet in op een brug tussen Feijenoord en Kralingen, omdat dit de volgens de gemeente ‘de beste optie is voor Rotterdam’.

‘Zoals de Erasmusbrug de ontwikkeling van de Kop van Zuid en Katendrecht mogelijk maakte, zo zal een nieuwe oeververbinding zorgen voor ontwikkeling van de rest van Rotterdam-Zuid en grootschalige woningbouw’, schrijft de gemeente in een persbericht. De brug met een hoogwaardige tram-, fiets-, voetganger- en een beperkte autoverbinding (‘auto te gast’) heeft de voorkeur van het college.

Volgens wethouder Vincent Karremans is nagedacht of het in deze tijd van vele crises wel het juiste moment is voor de bouw van de brug. ‘Maar juist deze investering in een nieuwe brug is een investering in de langdurige aanpak van veel van deze problemen. Het is geen investering in beton en staal maar een investering in Rotterdammers’. De brug moet de wijken Kralingen/De Esch, Feijenoord en IJsselmonde verbinden. ‘Het zorgt voor een betere en snellere bereikbaarheid en vermindert daarmee de vervoersarmoede op Rotterdam-Zuid’, is de verwachting. Ook verwacht het college dat er meer woningen bij kunnen komen door het verbeteren van het ov-netwerk.

Half november weten we meer
Nu het college van Burgemeester en Wethouders heeft laten weten voor een brug te willen kiezen is het wachten op de komende verkenning en adviezen. Naast de gemeente gaan ook het Rijk en de regio de komende periode op basis van de resultaten van de verkenning en adviezen in gesprek over de verdere invulling. Half november zal er een beslissing worden genomen of het voorstel voor de brug en de andere maatregelen, de volgende fase in kan.

Rotterdammers over verbinding
Of de nieuwe plannen bij alle Rotterdammers in de smaak vallen, valt te bezien. In 2018 waren bewoners van De Esch niet enthousiast.

In de serie Innovatieve architectuur werd de hoop nog uitgesproken voor een extra tunnel. Dat lijkt er nu dus niet in te zitten.

 

Vlogger Adam test hoe lang de reis eigenlijk is!