Er was veel gebakkelei over en verzet tegen, maar de kogel is nu eindelijk door de kerk: de Rotterdamse gemeenteraad is akkoord gegaan met de ontwikkelingsplannen van de Parkhaven. Eind februari moet de raad nog wel akkoord gaan met de haalbaarheidsstudie van het project, maar de plannen zijn nu wel concreet op papier gezet. Er worden ongeveer 650 nieuwe woningen gebouwd, verspreid over acht gebouwen. De grootte van de woningen verschilt tussen de 50 en de 200 vierkante meter; dus er is plek voor allerlei soorten huishoudens.
Na felle druk vanuit de buurt en de stad is nu gegarandeerd dat ongeveer 20 procent van de te bouwen woningen zal vallen in het sociale huursegment. Dertig procent van de woningen wordt gebouwd in de middenklasse, nog eens dertig procent in het hogere segment en uiteindelijk twintig procent in het topsegment van woningen.
Ook gaat de Parkkade flink op de schop. De kade is nu vooral een grijze, saaie parkeerplaats tussen Het Park en de Nieuwe Maas in. Aan de waterkant worden een flink aantal bomen geplant, samen met andere groenvoorzieningen, zodat Rotterdammers eindelijk van de kade kunnen genieten.
De bouwplannen aan de Parkkade waren het mikpunt van felle protesten van buurtbewoners, sommigen vonden dat Het Park zou lijden onder verdere bebouwing en dat de Euromast een losstaand icoon van de stad zou moeten blijven, zonder dat de toren omgeven wordt door andere hoogbouw. De verschillende plannen in het gebied zijn te bekijken via de website van Parkhaven010, op 4 februari is er een (digitale) informatiebijeenkomst. Ook op de site van de gemeente is meer informatie over de plannen te vinden. Naar verwachting wordt er in 2023 begonnen met de bouw.
Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter Snapchat