De Coolsingel is na drie jaar eindelijk weer open. Zaterdag 10 april was het zover. De vernieuwde Coolsingel werd officieel geopenend door wethouder Van Gils (D66). OPEN Rotterdam was er live bij. Jullie reageerden massaal met vragen over het project. Die beantwoorden we hieronder.
Na drie jaar lang omrijden met de auto en afstappen van de fiets is de Coolsingel eindelijk weer begaanbaar terrein. De misschien wel bekendste straat van de stad heeft een complete make-over gekregen. De onthulling van de nieuwe straat riep bij veel kijkers vragen op. Leendert Vermeulen is woordvoerder van wethouder Arjan van Gils (D66) die gaat over het project Coolsingel. Samen met omgevingsmanager Frans de Ruever geeft hij naar aanleiding van jullie vragen uit de comments op onze live, meer uitleg over de straat.
Waarom is er zo weinig groen?
Veel van de Rotterdammers viel het op dat er heel weinig groen te zien is op de vernieuwde Coolsingel. Toch is er al een stuk meer natuur dan drie jaar geleden. De Coolsingel telt nu 77 nieuwe platanen. Dat zijn 38 extra bomen vergeleken met 3 jaar geleden.
Daarbij verschijnt er voor het postkantoor nog een extra ‘groenvak’. Wat er precies voor groen komt is nog onduidelijk. Dat zal pas besloten worden als de verbouwing van het oude postkantoor klaar is. En dat duurt nog zo’n twee jaar.
Waar zijn de taxiplaatsen gebleven?
Een kijker vroeg zich af waar de taxistandplaatsen zijn gebleven. Die zijn te vinden in de binnenberm van de rijbaan ter hoogte van het stadhuis. Overdag zijn die bedoeld voor laden en lossen, ‘s avonds veranderen ze in taxistandplaatsen.
Is de Coolsingel wel rolstoelvriendelijk?
Een aantal kijkers vindt de nieuwe tegels op de Coolsingel niet bepaald rolstoelvriendelijk. Door de kleine keitjes rammelen scootmobielen of rollators heel erg als ze rijden over de vernieuwde straten.
Het projectteam van de Coolsingel geeft aan dat rolstoelvriendelijkheid wel degelijk is meegenomen tijdens het ontwerpen. De organisatie 010Toegankelijk was daarbij betrokken. De tegeltjes zijn door rolstoelgebruikers en slechtzienden goedgekeurd.
Wel goed om te weten: de steentjes worden nog glad getrokken. De tegels moeten zo’n twee à drie maanden liggen voordat er een voeg op komt; een opvulling tussen de stenen. Daardoor zal het grootse deel van de oneffenheid verdwijnen. Helemaal glad wordt-ie niet, het is een eigenschap van de steen dat die een klein beetje hobbelig blijft. De hoop is dat het gladmaken van de bestrating tegen de zomer klaar is, zodat er makkelijker over de stenen kan worden gerold.
Wanneer is het nou echt af?
De Coolsingel mag dan wel officieel weer open zijn, echt af is de straat nog niet.
Door de coronacrisis heeft de import van de nieuwe stenen vertraging opgelopen. Die komen helemaal uit India. Voor de Bijenkorf zijn de oude tegels nog te zien. In het voorjaar van 2022 worden naar verwachting de laatste stenen geplaatst. Dat gaat ongeveer 6 maanden duren. Er wordt steeds een klein stukje bestraat, zodat de Rotterdammers zo min mogelijk last hebben van de werken.
Op de Coolsingel zelf staan nog een aantal nieuwe bouwwerken op de planning. De komende tijd zul je er dus nog wel bouwwerken en kranen zien staan. Wat is er dan wel klaar? De autoweg, het fietspad, de verlichting, de stoplichten en alles wat onder de grond zit.
Waarom dan nu toch een officiële opening?
In Rotterdam is nooit iets echt af. Zeker de Coolsingel niet. Omdat nu de twee rijbanen voor het eerst weer toegankelijk zijn, is besloten om in het weekend van 11 april de opening te vieren. De opening van de rijbanen heeft immers een grote impact op de stad. Nu moeten alleen nog de puntjes op de i worden gezet.
Komt er nog een feestelijke opening?
Mocht de pandemie het toelaten, wil het projectteam samen met de ondernemers op de Coolsingel een feestelijke opening mét publiek organiseren. Hopelijk kan dat in het najaar doorgaan.