Eenrichtingsverkeer Zwart Janstraat wordt geëvalueerd: ‘Het is nu een auto ghetto’

In de Zwart Janstraat geldt sinds half februari eenrichtingsverkeer. Automobilisten kunnen sindsdien de straat alleen nog vanaf de Bergweg in de richting van de Noordmolenstraat rijden. Eenmaal daar aangekomen is het rechts ofwel links de woonwijk in om de verdere route door Rotterdam te vervolgen. Bewoners van de omliggende woonwijk zijn daar op z’n zachtst gezegd niet erg blij mee.

“Het deugt helemaal niks”, begint een man die met zijn scooter even langs de weg stilstaat. “Ze kijken of ze ruimte hebben en dan gaan ze weer: ‘vroeeem.’ Lekker spannend”, doelt een marktkoopman op het harde rijden in de straat. Het is voor omwonende een doorn in het oog. Achter de ramen van sommige huizen in de Gerard Scholtenstraat hangen pamfletten, met daarop de tekst: “Geen gescheur voor onze deur! Stop deze auto terreur.”

Linda Delfos is een van die bewoners met zo’n pamflet. “Het verkeer neemt niet alleen in aantal toe, maar ook de herrie neemt toe. Het is onveilig geworden. Fietsers worden van de straat gereden, ook motoren rijden al steeds vaker op de stoep. Op die manier zien wij gewoon een mooie woonwijk veranderen in een regelrechte auto ghetto.” Ze begon dan ook een actiegroep en verzamelde van omwonenden verhalen over onveilige situaties en andere wanordelijkheden.

Met die informatie, ze noemt het haar ‘zwartboek’, trok ze naar het stadhuis. “Ik heb gebruik gemaakt van mijn spreekrecht en heb daar de gemeenteraad kunnen toespreken. Ik had wel het gevoel dat ze het heel serieus nemen en er met spoed iets aan willen doen. Maar goed, dan ben je al drie maanden verder”, verzucht ze. “Ik heb dat zwartboek ook naar de burgemeester en andere gemeentebestuurders gestuurd. Daar heb ik nu tot twee keer toe al geen reactie op gehad. Dat is wel jammer”, betreurt ze.

Het experiment wordt op dit moment door de gemeente geëvalueerd. Nog in juni verwachten ze de uitkomsten bekend te kunnen maken via de nieuwsbrief van de Zwart Jan. De gemeente wil de bewoners hoe dan ook bij de vervolgstappen en aanpassingen betrekken.