Geen angst voor automatisering: Werk van de sjorders blijft nog jaren onmisbaar in de Rotterdamse haven

De Rotterdamse haven is de tiende haven van de wereld, en de grootste van Europa. Het gebied telt meer dan 3000 bedrijven, die intussen tienduizend vacatures te vergeven hebben. Maar zijn die vacatures ook de moeite waard? Hoe leuk is het om te werken in de haven? Dave van der Wal steekt van wal en zoekt het uit in… Langs de Maas. Deze week spreekt Dave met twee mannen die een onmisbare functie in de haven uitvoeren: sjorders Ed en Dusan. Ze praten over hun ervaringen, de veranderingen in de haven en de toekomst van het sjorwerk.

De invloed van automatisering
Ed is een oudgediende in het vak. Hij begon in 1984 als sjorder, toen hij na jaren op de grote vaart te hebben gewerkt op zoek was naar meer vastigheid. Dusan doet dit werk pas een paar jaar en behoort dus tot de nieuwe generatie sjorders.

Wanneer Dave ze vraagt naar hun opmerkelijke havennieuws, noemt Ed direct de automatisering. Want ook bij de sjorders is deze ontwikkeling niet overgeslagen. Hij vertelt hoe innovatie het werk en de mankracht die ervoor nodig was beïnvloedde. Al is hij er ook van overtuigd het handmatige werk van de sjorders zeker de komende tien tot vijftien jaar nog onmisbaar is.

Het werk van de sjorder
Dave is benieuwd wat het werk van sjorder precies inhoudt. Ed legt hem uit dat een sjorder verantwoordelijk is voor het vastzetten van de containers op een containerschip én de lading die erin zit. Hij vertelt waarom het belangrijk is dat dit goed gebeurt, en licht toe welke technieken ze hier allemaal voor hebben.

Ook deelt hij een aantal anekdotes uit zijn carrière, zoals het uitladen van een van de auto’s van Elvis en het zwartwerken aan dubieuze klussen, dat in zijn begintijd heel normaal was. En niet alleen over zijn eigen geschiedenis als sjorder heeft Ed het nodige te vertellen. Zijn kennis over het vak gaat zelfs terug tot 1600, toen de VOC-schepen gesjord werden met henneptouw. Een techniek die vaak tot een fatale afloop leidde voor het betreffende schip…

Een grondige opleiding
De mannen geven Dave ook een inkijkje in de opleiding tot sjorder. Ze vertellen welke vooropleiding je moet volgen en welke uitdagende trainingen je allemaal doorloopt om uiteindelijk dit belangrijke beroep in de Rotterdamse haven uit te kunnen voeren.

Volgens Ed en Dusan is het werk als sjorder de perfecte job voor (vooral) jongens die graag lekker buiten met hun handen werken. Ze benadrukken dat het vak fysiek zwaar kan zijn, maar dat het vooral veel mooie kanten heeft, zoals de vrijheid en afwisseling. En natuurlijk het werken op indrukwekkende containerschepen.

Sterke verhalen
Dave sluit de aflevering natuurlijk weer af met de sterke verhalen die de mannen te vertellen hebben. Eds verhaal over een ruzie die eindigde met een spijker in een frikandel is er in ieder geval een om nooit te vergeten!

De komende weken duikt Dave nog dieper in de wereld van de havenberoepen. Zo spreekt hij volgende week met DCMR Milieudienst Rijnmond, over hun rol in de Rotterdamse haven.