Herinrichting Maashaven zorgt voor vragen bij Binnenvaartschippers

November 2019 vergaderden de gemeente, Havenbedrijf Rotterdam, de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) en bewoners van gebied Feijenoord in het Maassilo over de plaatsing van een drijvend park op Maashaven. Het grote project biedt meer ruimte voor recreatie, groen en ontspanning.

Veel bewoners uit de omliggende wijken gaven aan weinig buitenruimte te hebben als een balkon of tuin. Echter heeft de realisatie van het project veel vragen opgeroepen bij binnenvaartschippers die gewoonlijk aanleggen aan de haven.

Plannen onduidelijk voor schippers

Voor de bouw van het park op Maashaven zijn enkele maanden drijvende pontons verwijderd uit de haven waardoor binnenvaartschippers hun schepen tijdelijk niet konden plaatsen in deze haven. “Toen de ligplaatsen waren verwijderd kreeg ik het gevoel dat er niets meer voor in de plaats kwam. Tijdens de vergadering zijn er grootse plannen voor het park voorgelegd. Mij is niet duidelijk of deze nu ten koste gaan van een aantal van onze ligplekken en wanneer deze plannen worden gerealiseerd”, aldus Jessica van den Akker, Rotterdamse binnenvaartschipper en lid van ASV.

Havenbedrijf Rotterdam treft voorzieningen

Volgens Havenbedrijf Rotterdam hoeven de binnenvaartschippers zich geen zorgen te maken. “De gemeente Rotterdam kwam met een signaal dat ze meer willen doen met de binnenvaarthaven van de stad. We hebben de voorzieningen getroffen voor de bouw van een park en daarmee de ligplaatsen van de binnenvaartschepen meegenomen. De pontons zijn uiteindelijk teruggeplaatst en deze bieden weer ligplekken voor meer dan 75 schepen”, aldus Tie Schellekens, woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam.

Gemeente Rotterdam verbaast over vraagtekens

Een woordvoerder van de gemeente laat weten verbaasd te zijn over de twijfels van de binnenvaartschippers. ”Het plan voor een drijvend park is in november toegelicht aan bewoners en ASV. In gesprek met de betrokkenen en Havenbedrijf Rotterdam kozen wij voor het model Dijkpark en deze is uitgewerkt naar een Masterplan. De zorgen die ze aanvankelijk hadden, bleken er met dit Masterplan niet meer te zijn”, aldus Ekin Yazbahar-Sonmez.


Oplevering nieuwe ligplaatsen

Naar verwachting kunnen de binnenvaartschippers eind 2020 gebruik maken van de nieuwe pontons. “De pontons zijn naar achter geplaatst waardoor er genoeg ruimte is voor een park. Zo wordt Maashaven de grootste binnenvaarthaven van de regio,” aldus Schellekens. Binnenvaartschipper van den Akker laat weten dat ze blij is met de uitkomst maar zich alsnog zorgen maakt. “Door alle plannen omtrent de herinrichting van Maashaven worden mensen zenuwachtig. De gemeente moet daarin duidelijker zijn. Eerder sprak men over een getijdenpark en nu dit plan. Wie weet zullen ons ligplekken toch ooit verdwijnen.”

Wanneer het stadspark in Maashaven komt is voor nu nog onduidelijk.

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?

Volg ons dan ook op onze social media kanalen

Facebook YouTube Instagram Twitter Snapchat