Invalideparkeerplekken in Rotterdam worden groter (maar er zijn ook kleine lettertjes)

Reguliere parkeerplaatsen en invalideparkeerplaatsen zijn in de regel in Rotterdam even groot. Het enige verschil is dat er wat extra lijnen zijn getekend en er een bord bij staat. In een eerdere aflevering van OmbudsTV deed rolstoel-Rotterdammer Roel Markus daar zijn beklag over: je hebt met een rolstoel eenmaal meer ruimte dan wanneer je rondom een auto kan wandelen”.

In een interview dat OmbudsTV eerder dit jaar met Markus afnam legde de Rotterdammer uit hoe het werkt: “voor mensen die in een rolstoel zitten is het niet onmogelijk om auto te rijden. Auto’s kunnen vrij makkelijk aangepast worden, bijvoorbeeld door gas en rem door middel van hendels bij het stuur te bedienen in plaats van pedalen. Binnen de groep invaliden die auto kan rijden heb je grofweg de volgende verdeling: één groep kan, zoals ik, met pijn en moeite een kort stuk lopen en gewoon in de bestuurdersstoel gaan zitten en er is een groep die de rolstoel van achter naar binnen rijdt en met rolstoel en al plaats neemt achter het stuur. In beide gevallen heb je, zeker achter auto ruimte nodig om te kunnen bewegen. Die ruimte is er nu niet,” aldus Roel Markus.

Om zijn bezwaar kenbaar te maken heeft hij op allerlei verschillende manieren in contact proberen te komen met de gemeente. Toen dat niet lukte, besloot hij het via Ombudsman Rotterdam-Rijnmond te proberen. Deze bracht hem in contact met Willem Philipsen van Rotterdam Onbeperkt. Dit is een orgaan binnen de gemeente dat probeert een brug te slaan tussen wat invalide Rotterdammers dagelijks doormaken en het logge ambtenarenapparaat wat de gemeente soms kan zijn en voor het overgrote deel bestaat uit mensen zonder beperking (en dus ook zonder de kennis hoe het is te leven met een beperking).

Tijdens het eerste gesprek op het Stadhuisplein had Philipsen gelijk goed nieuws: er is inmiddels een besluit genomen om de standaardmaat voor de afmetingen van invalidenparkeerplekken een stuk groter te maken. Wel zijn er nog een paar kleine lettertjes: alle invalidenparkeerplekken in de stad zullen aangepakt worden wanneer de straat waarin ze zich bevinden of opnieuw wordt bestraat of opnieuw wordt ingericht. En daarmee duurt deze hele operatie tot…2050!

Meer zaken zie je in de hele aflevering van OmbudsTV.