De afgelopen jaren was het beeld regelmatig in het nieuws: het standbeeld van Piet Heyn in Delfshaven. Het beeld is een aantal keren beklad en het zou tijd zijn voor een plaquette om een completer verhaal te vertellen. Speciaal voor de totaalinstallatie [H]erkennen Herbouwen heeft kunstenaar Tommy van der Loo een eigen variant op het standbeeld gemaakt. Hij maakte een gebroken Piet Heyn-beeld, afgebroken en van de sokkel gevallen. “Ik vind een kapot geslagen of een omver getrokken beeld, namelijk krachtiger, dan dat het nog intact is.”
De aanleiding voor het beeld vond Van der Loo op Cuba waar Piet Heyn de Spaanse zilvervloot veroverde. “Daar was een nieuw museum opgericht waar Piet Heyn werd belicht vanuit Spaans perspectief”, aldus Van der Loo. “Dus, hij werd geen zeeheld genoemd, maar een terrorist. Ik vond dat interessant.”
Kimpa Vita
De vraag wie een beeltenis verdient, maar vooral wie een plek hoort te krijgen in de geschiedenis, komt ook terug in het werk van kunstenaar Bouba Dola. Hij maakte een ‘levend schilderij’ van vrijheidsstrijder en spirituele leider Kimpa Vita uit het Koninkrijk Kongo. Het werk is geplaatst in de Kamer van Ontkenning waar vooral portretten hangen van witte mannen en slechts één vrouw. “Om daar een balans in te creëren wilde ik iemand neerzetten die het verhaal vertelt van een volk, maar ook een symbool is van de zwarte vrouw die niet in de geschiedenisboeken staat.”
Dola heeft een duidelijk doel voor ogen met zijn werk. “Ik wil eigenlijk dat de bezoekers de rijkdom kunnen ervaren die er in die tijd was, voordat Afrika in slavenhandel en andere handel terecht kwam.”
Dit programma is mede mogelijk gemaakt door Kunsthal Rotterdam en gerealiseerd onder redactionele verantwoordelijkheid van OPEN Rotterdam. De expositie ‘[H]Erkennen Herbouwen – Wonderkamers van het Rotterdams koloniaal verleden’ in Kunsthal Rotterdam is te zien tot en met 29 oktober.