Kinderen uit IJsselmonde met taalachterstand krijgen extra hulp met een challenge

‘De 100 woorden Challenge’ is een manier om de woordenschat te vergroten van kinderen. Lieke Thomassende, directrice van Kindcentrum IJsselmonde, is de initiatiefnemer. Twee logopedisten geven de kinderen tien weken lang woordenschatles: “De kinderen zijn heel enthousiast”.

Door de coronacrisis en sluiting van scholen hebben kinderen met taalachterstand meer aandacht nodig. “Veel ouders weten niet welke woorden kinderen moeten leren”, vertelt Tiana van Wijngaarden, logopedist van Mondiaal Logopedie. Door de initiatief van de directeur van het kindcentrum kunnen logopedisten nu ook samenwerken met de ouders: “Samen met ouders en onderwijs werken wij aan woordenschat. Ik vind het heel inspirerend om met ouders te werken”.

Ongeveer 100 kinderen tussen groep twee en acht doen elke maandag een half uur mee met de les. Ieder kind krijgt een eigen mapje waarmee ze oefenen. “Ik werd benaderd door Lieke om mee te doen. Ze heeft ons veel de vrije hand gegeven. Kletsend zijn we samen op dit idee gekomen”, aldus Tiana.

“Woordenschatachterstand is een bekend probleem in Rotterdam. We hebben leerkrachten gevraagd om kinderen uit te kiezen”, legt Tiana uit. “Met de overheidssubsidie hebben we extra budget gekregen om dit te kunnen uitvoeren.”

De kinderen hebben ook een yell waarmee ze hun enthousiasme uiten. “Als ik door de school loop hoor ik kinderen roepen: 100 woorden ja dat kan, met de challenge in Rotterdam!”

Beloning
Op 4 februari 2021 is de diplomering van deze groep in theater Islemunda. Wethouder Judith Bokhove zal bij deze uitreiking aanwezig zijn. “Naast de diploma krijgen zes kinderen met de leukste inzending een medaille”, vertelt Tiana trots.