Lydia slaapt op haar bank in de woonkamer door schimmeloverlast in woning

We krijgen steeds vaker meldingen van Rotterdammers die te maken hebben met schimmel in hun woningen. Ze zoeken contact bij hun woningcorporaties met de vraag of dit kan worden opgelost, maar worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Zo ook Saskia en Lydia die wonen in Vreewijk. Ze laten OPEN binnen in hun huizen om te laten zien hoe groot hun schimmelprobleem is.

“Dit is sinds oktober mijn slaapplek”, zegt Lydia van der Reest, terwijl ze op haar bank in de woonkamer gaat liggen en een dekentje over zichzelf heen legt. “Boven kan ik niet slapen. Er was geen wisselwoning en er is niets beschikbaar. Dus ja, ik moet ergens slapen”, stelt zij doelend op de schimmel in haar woning. “Dat is helemaal aangedaan. Er zit schimmel op”, wijst ze op de muren van het trapgat naar de zolder. “Haal je behang er maar af, zeggen ze. Saus het maar”, doelt ze op de reactie van Havensteder.

Uiteraard heeft OPEN Rotterdam ook contact gezocht met Havensteder voor een reactie, maar de woningcorporatie geeft aan iets meer tijd nodig te hebben om inhoudelijk te reageren. “Het plafond kwam op een gegeven moment naar beneden. De lucht van de schimmels maakt je geestelijk en lichamelijk helemaal kapot”, vertelt ze terwijl ze tussen de schimmels staat. “De lucht gaat nu ook al op mijn stem werken”, doelt ze op de heesheid die bij een wat droge keel komt kijken. Ze heeft het er zwaar mee, zeker ook omdat ze longpatiënt is. “

Lydia is niet de enige Vreewijker die last heeft van schimmel, iets verderop in de wijk heeft Saskia de Jong ook last van schimmel. Ze vreest eigenlijk voor een situatie zoals bij Lydia als er nu niet snel iets gebeurt. “Al vanaf juli 2021 ben ik hier komen wonen en eigenlijk zijn we sindsdien al met de ramen en dergelijke bezig”, stelt ze. “Ik maak me enorm veel zorgen en ik wil ook voorkomen dat het zo erg wordt als je bij sommige mensen ziet”, vertelt ze. Of ze dat op termijn ziet gebeuren? “Het vertrouwen in Havensteder is echt 0,0.”

Update 20 april
Havensteder laat ons weten dat er contact is met de bewoners. Zij geven de volgende reactie:

“Vanuit Havensteder is echter geconstateerd dat er geen gebreken zijn in de woning die een oorzaak vormen van de schimmel. Aannemer Dammers sluit zich hierbij aan. Bewoonster kan door het handhaven van een goede vochtbalans in de woning prima zonder schimmel wonen. Daar hoort ook het schoonmaken en schoonhouden van de ventilatieroosters bij.

Begin maart informeerden wij haar via een uitgebreide en duidelijke brief. Helaas is dit niet het bericht dat de bewoonster van ons wil horen. Wij hebben weer een persoonlijk gesprek met mevrouw ingepland. In dit gesprek zullen we ons standpunt nogmaals uitleggen, hopende dat zij zich hierin kan vinden.”