Maastunnel bestaat 80 jaar: van cruciale verkeersader tot stadsicoon

De Maastunnel bestaat precies 80 jaar! 14 februari 1942 werd de oeververbinding geopend voor gebruik door Rotterdammers. Net als de sobere opening zo veel jaren geleden, wordt ook het 80-jarig bestaan van de tunnel op een verantwoorde manier gevierd; in de ochtend zijn gebruikers van de fiets- en looptunnel getrakteerd op koffie en thee door Gemeente Rotterdam. Zoals over alle iconen in de stad zijn er veel verhalen te vertellen over de Maastunnel.


De eerste bezoekers van de Maastunnel

Wist je dat de eerste officiële gebruikers van de voetgangers- en fietsertunnel drie Charloisse jongetjes waren? De Maastunnel is 14 februari 1942 officieel geopend. De autotunnel was uit noodzaak al eerder in gebruik genomen maar voor de fiets- en voetgangersbuizen stond er om 12.00 uur wel een feestelijke ceremonie op de planning, georganiseerd door de Duitse bezetter. De Nederlandse Maastunnelorganisatie wilde voorkomen dat de Duitsers als eerste de tunnel zouden betreden en zette daarom op Zuid in stilte de deuren iets eerder open. Die drie nieuwsgierige Charloisse jongetjes wilden in die tunnel wel even kijken, liepen naar binnen en gingen met de roltrap naar beneden.

Maastunnel op beeld
Maar hoe werd de Maastunnel eigenlijk een tunnel? In de serie ‘Innovatieve Architectuur’ onderzoeken we samen met Vers Beton het verleden, het heden en de toekomst van de innovatieve architectuur in Rotterdam. Deze aflevering vertelt ons alles over stadsicoon de Maastunnel.

Ook nemen we met twee fietsers van Delta Cycling Rotterdam de proef op de som en namen wij alle twijfels weg: is fietsen door de Maastunnel de snelste manier om van Zuid naar het centrum te komen? Of kun je toch beter buiten adem raken op de Erasmusbrug?

De liefde bij sommige stadsgenoten gaat zo ver dat zij ook thuis genieten van een stukje Maastunnel. Linda Post maakte namelijk in 2017 bankjes van oude stukken roltrap uit de iconische tunnel.

Sinds mei 2020 is er een experiment aan beide zijden van de Maastunnel, om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Op de toewegen naar de tunnel is aan beide kanten één baan beschikbaar voor autoverkeer. En dat leidt af en toe tot chaotische situaties.

Maastunnel door de jaren heen
Vanaf 1 maart is er langs de roltrappen van de Maastunnel een nieuwe expositie te zien. Een fotoserie van de Maastunnel door de jaren heen, van de opening en renovaties, tot nu. Voor de laatste renovatie wint de icoon ook nog een prijs; namelijk de NRP Gulden Feniks Prijs in de categorie renovatie. Het juryoordeel luidde: ‘’Een excellente restauratie met een bijna nostalgisch beeld, terwijl tegelijkertijd een vernieuwende renovatie is gerealiseerd.’