Terwijl de spelers van Feyenoord 1 op trainingskamp zijn in Oostenrijk, wordt er online druk gediscussieerd door de supporters van de club op Zuid. Feyenoord maakt namelijk op maandagmiddag bekend dat het logo wat aangepast is. De meningen over de aanpassingen zijn wisselend.
‘Uh, waarom het logo aanpassen? Nu staat het op alle nieuwe shirts verkeerd’, luidt een reactie van een van de supporters in een Feyenoord app-groep. Ook op de website van FR-fans wordt flink gereageerd op het nieuwsbericht. ‘Pff, wat een bullshit. Waar blijven de aankopen die ons sterker maken, anders is de competitie in oktober voor ons al afgelopen’, luidt een reactie van een supporter die vindt dat de club zich grotere zorgen moet maken over de transfers in plaats van de vormgeving. Tegelijkertijd zijn er ook supporters die het nieuwe logo ‘mooier en strakker’ vinden.
Zoek de verschillen
Er zijn in totaal vier aanpassingen gedaan. Op de website van Feyenoord staan deze uitgeschreven: ‘Een strakkere uitlijning van de woorden ‘Feyenoord’ en ‘Rotterdam’, door de ruimte tussen de letters overal gelijk te trekken. De linkerhelft van het logo heeft een fellere kleur rood gekregen en de karakteristieke F uit het logo is precies in het midden gezet. Daarnaast is de gouden scheidslijn tussen het rood en wit verwijderd.’ Wanneer de twee logo’s naast elkaar staan, is er weinig tot geen verschil te zien op het eerste gezicht. Dit gegeven zorgt dan ook voor veel (internationale) reacties op het platform X.
#Feyenoord Rotterdam hat sein #Logo angepasst, doch die Änderungen sind so gering, dass die #Fans in den sozialen Medien ironische Kommentare hinterlassen. #Redesignhttps://t.co/fWfmnnIvdY
— L’essentiel DE (@lessentielde) July 23, 2024
Can YOU spot the difference in Feyenoord’s badge? Dutch club mocked after unveiling ‘fresh’ new logo which is almost identical to their old one as fans joke: ‘Give that designer a raise!’ https://t.co/jV3qWJOZJp
— Mail Sport (@MailSport) July 23, 2024
Ook wordt meerdere keren de vergelijking gemaakt met de Japanse vlag die in 1999 een aanpassing kreeg.
Feyenoord have changed their logo and clearly taken inspiration from Japan in 1999. pic.twitter.com/x8HYSxhCHH
— Football Tweet ⚽ (@Football__Tweet) July 23, 2024
Vernieuwde visuele identiteit
‘De aanpassingen in het logo komen voort uit de vernieuwde visuele identiteit van Feyenoord, die met ingang van deze zomer wordt ingepast’, legt Feyenoord uit op de website. Dit is ook niet de eerste keer dat Feyenoord het logo veranderd. Het nieuwe logo is de 11e variant. ‘Het volledig doorvoeren van deze huisstijl inclusief het vernieuwde logo is echter nog een forse operatie, die vrijwel het hele komende seizoen in beslag gaat nemen.’ Het nieuwe logo zal op het nieuwe shirt van 2025-2026 te zien zijn.
Dit bericht op Instagram bekijken