In het hart van Rotterdam, waar de haven samensmelt met het stedelijke landschap, speelt Milda Orvydaitė op haar klassieke gitaar het stuk “Sonatina” van Morel.
Geboren in Litouwen, kwam ze naar Nederland om te studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze haar liefde voor de klassieke gitaar ontdekte op jonge leeftijd.
Milda voelt zich vereerd om te spelen bij het standbeeld “De Verwoeste Stad”, dat zowel de emotionele als letterlijke vernietiging van Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog belichaamt. Voor haar staat de gitaar symbool voor vrijheid en zelfexpressie.
“Voor mij betekent vrijheid niet alleen de mogelijkheid om mijn muziek te spelen, maar ook een diep besef van de fragiliteit ervan in de wereld van vandaag,” aldus Milda.
In Rotterdam vindt ze een stad die haar uitdaagt om artistieke grenzen te verleggen en haar creatieve horizon te verbreden. Ze waardeert de diverse culturele omgeving en de mogelijkheid om haar passie voor muziek te delen met een breed publiek.
In De Rotterdamse Toon gaat Sébastièn Choy, muziekdocent en componist, ‘op zoek naar verborgen instrumenten met het doel ze weer op de kaart te zetten’.