Nieuwe veerdienst van en naar Heijplaat legt het nét af tegen de auto

Lijn 18, de waterbus van en naar Heijplaat, vaart sinds begin dit jaar niet meer. Er moest duurzamer vervoer komen, maar geen enkele partij zag er brood in om dat te gaan doen. De vergunning is nu gegeven aan de Watertaxi die nu voor het vervoer zorgt. Maar die boten gaan minder snel en bovendien naar Marconistraat in plaats van de Sint Jobshaven.

“Je wordt gedropt op een plek waar je eigenlijk niet wilt zijn. Er zullen deelfietsen staan of je kunt lopen naar de metro. Dan ben je én meer geld kwijt én je bent langer onderweg”, stelde Bibi Weeke afgelopen september in aanloop naar de verandering. Zij is voorzitter van belangenorganisatie Wijplaat en besprak destijds de bezwaren van bewoners op Heijplaat.

Het is nu dus de tijd om de proef op de som te nemen: Kloppen die bezwaren en wat is nu de snelste manier van Heijplaat naar het centrum van Rotterdam? De nieuwe veerdienst neemt het op tegen de auto.

Het lijkt er dus op dat de auto het met slechts enkele minuten wint van de nieuwe route met het openbaar vervoer. Voor sommige bewoners van Heijplaat een doorn in het oog. Als je van Heijplaat naar het centrum van de stad moet, ben je langer onderweg. Voor sommige studenten – waarvan hun school op Heijplaat staat – is het juist een vooruitgang. “Eerst pakte ik de waterbus en dat was best prima, maar ik hoef nu minder metrohaltes voorbij te reizen. Dat is al lekker. En het punt met de waterbus was ook dat die om het half uur ging. Dus als ik er dan aan kwam, moest ik soms precies 25 minuten wachten omdat ik hem dan net had gemist. Deze gaat om de tien of vijftien minuten geloof ik. Dus dat is wel lekker”, zegt een student blij.