Brugbeheerder Sjors Ribeiro kijkt met gemengde gevoelens naar de ontmanteling van ‘zijn’ Koningshavenbrug, beter bekend als ‘De Hef’. Vandaag berichtte Rijnmond over de ontmanteling van het middenstuk van de iconische brug. Zo moet binnenkort namelijk het gigantische jacht van een van de rijkste personen op aarde, Jeff Bezos, door Rotterdam kunnen varen.
Alhoewel de gemeente in 2017, na de laatste renovatie, beloofde dat de brug nooit meer gedemonteerd zou worden, lijkt de gemeente op die belofte terug te komen. Jeff Bezos heeft jachtbouwbedrijf Oceanco opdracht gegeven om een enorm plezierjacht te bouwen. Het jacht wordt zó gigantisch dat hij niet onder De Hef door kan, meldt Rijnmond.
De enige mogelijkheid lijkt dus om De Hef te ontmantelen. Daarom heeft de scheepsbouwer aan de gemeente gevraagd om het middenstuk van De Hef weg te halen. En die heeft daarmee ingestemd. Bij brugbeheerder Sjors Ribeiro – die gekscherend zegt dat hij getrouwd is met de brug – zorgt dat aan de ene kant voor pijn. “Maar wat vooral overheerst is dat er weer eens wat gebeurt voor de mensen.”
“Er bekruipt je toch het gevoel dat je daar vanaf moet blijven.”
Brugbeheerder Sjors: ‘Zorgt voor ontzettend veel spektakel’
Sjors Ribeiro is dé aangewezen persoon die weet hoe De Hef in elkaar steekt. Als een van de weinige brugbeheerders weet hij hoe hij de brug kan bedienen. Hij snapt hoe gevoelig het ontmantelen van de brug ligt. “De brug is toch bijna honderd jaar oud. Het blijft altijd een beetje pijn doen als er onderdelen worden weggehaald. Er bekruipt je toch het gevoel dat je daar vanaf moet blijven.”
Toch kijkt hij uit naar het moment dat De Hef uit elkaar wordt gehaald. Is dat niet een beetje raar voor iemand die zegt dat de brug ‘zijn tweede vrouw’ is? “Kijk, iedereen in Rotterdam heeft wat met De Hef. Als het middenstuk omlaag en omhoog gaat, zorgt dat altijd voor veel bekijks aan de kades. Dus het ontmantelen van de brug zal ontzettend veel spektakel opleveren.”
Begint weer te leven
Vooral voor de ouderen, die veel herinneringen ophalen aan de brug, wordt de ontmanteling een waar spektakel, denkt Sjors. “Het is leuk dat de brug weer begint te leven. Als ik foto’s bekijk van honderd jaar geleden, toen De Hef werd verbouwd, zie ik wat een mensen daarop afkwamen. Toen al stond de hele kade vol. Het is toch prachtig als dat weer gebeurt?!”
Ook wijst Sjors naar de economie. “Dit levert toch weer extra werkgelegenheid op, niet alleen voor de scheepsbouwer, maar ook voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de ontmanteling van De Hef.”
In 2017 liet Sjors ons de historische sleutel van de brug zien en gaf hij ons een rondje in het gebouw waar hij De Hef bedient.
Andere route
Waarom moet het gigajacht van Jeff Bezos per se onder De Hef door? Kan het nog te bouwen schip geen andere koers varen, zodat De Hef blijft zoals die is? “De enige andere route gaat via de Oude Maas en twee bruggen: de Spijkenisserbrug en de Botlekbrug. Maar ook die bruggen zijn te klein. Dan moet je twee bruggen ontmantelen en dat is duurder”, aldus de brugbeheerder.