Plannen RET voor 2020: Zero emissie busvervoer en verlenging weekendmetro

De RET gaat in 2020 met 198 nieuwe bussen rijden die energiezuiniger zijn dan de huidige bussen. 55 bussen daarvan zijn zelfs 100% zero emissie. Daarnaast blijft de weekendmetro op vrijdag en zaterdag vast onderdeel van de dienstregeling. Dit en meer staat in het concept-vervoerplan van de RET dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) afgelopen week samen met de plannen van de andere vervoerders naar de 23 deelnemende gemeenten heeft gestuurd.

De RET neemt vanaf december dit jaar 55 volledig elektrische bussen en een deel van de 103 bestelde dieselhybride bussen in gebruik. In 2020 gaan de overige dieselhybrides rijden. De volledig elektrische bussen gaan rijden op de lijnen 32, 33, 38, 44 en 56. De nieuwe bussen hebben een modern interieur, pinautomaten, USB-oplaadpunten en de mogelijkheid om met de barcode in- en uit te checken. De 55 zero emissie bussen zijn stiller en reduceren de uitstoot in de directe omgeving naar nul. Doordat de bussen opgeladen worden met groene stroom, is ook hun CO2-uitstoot lager. Vanaf 2020 kan deze nog verder dalen. De RET wil dan overschakelen naar groene stroom die regionaal is opgewekt.

De weekendmetro biedt reizigers de mogelijkheid om op vrijdag- en zaterdagnacht een uur later op te stappen. De laatste vertrekmogelijkheden vanaf Beurs zijn rond 1:30 uur richting Rotterdam Centraal en Schiedam, rond 2:00 uur richting Slinge en Capelsebrug. Met een gemiddeld aantal reizigers per nacht van 1.600 in 2018 zijn de extra ritten een succes gebleken. Gezien dit succes blijft de weekendmetro op vrijdag en zaterdag waarschijnlijk in 2020 rijden. Dit wordt definitief zodra alle deelnemende gemeenten hiermee hebben ingestemd. De gemeenten hebben nu enkele weken de tijd om te komen met een reactie richting de MRDH op het vervoerplan.

Meer informatie is te vinden in het vervoerplan.

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter