Renovatie Van Brienenoordbrug twee keer duurder dan gedacht

De Van Brienenoordbrug is toe aan onderhoud, maar de geplande kosten liggen veel hoger dan verwacht. Met dat nieuws komt De Telegraaf. De kosten zijn meer dan twee keer zoveel, zegt Rijkswaterstaat.

De Van Brienenoordbrug is de drukste brug van Nederland en inmiddels al een halve eeuw oud. In de loop van de jaren is er steeds meer verkeer bijgekomen, dagelijks rijden er zo’n 230 duizend auto’s overheen. Bovendien is het verkeer steeds zwaarder in gewicht. Daarom is de brug toe aan vernieuwing.

Flink duurder prijskaartje
De renovatie van de Van Brienenoordbrug laat lang op zich wachten. Telkens kwam de verbouwing niet goed uit. Wel werd er elke keer klein onderhoud gepleegd, waardoor fietsers bijvoorbeeld met een pontje over het water moesten. Het uitstellen van de renovatie heeft alles te maken met de prijs van het project. Het is een groot project om de hele brug te renoveren en hierdoor zijn aannemers voorzichtiger.

De prijs voor de renovatie zou in eerst instantie zo’n 680 miljoen euro kosten. Inmiddels ligt die schatting op 1,5 tot 2 miljard, zegt Rijkswaterstaat tegen De Telegraaf. Flink hoger dus, maar dat heeft een reden, zegt omgevingsmanager Jörgen van der Meer van Rijkswaterstaat. “Alles is veel duurder geworden”, verklaart hij.

Plannen vooruitgeschoven
Het eerste plan dat Rijkswaterstaat had, was om te beginnen met de werkzaamheden in 2026. Het werk zou dan in delen worden opgeknipt. Dat idee gaat alleen niet meer door. De plannen zijn vorig jaar vier jaar vooruit geschoven.

Voor het verkeer betekent dit wel een stuk meer hinder, zo zullen er meer storingen, afsluitingen en snelheidsaanpassingen plaatsvinden. Naast de hinder voor de automobilisten krijgen de schepen die over de Nieuwe Maas varen hier ook last van. Zo gaat de brug vaker open.

OPEN Rotterdam ging in 2024 mee met de veerpont en sprak de reizigers toen over de tijdelijke oplossing.