Revival Boulevard Kralingen dankzij samenwerking ondernemers

Het winkelgebied rondom de Vlietlaan in Kralingen was toe aan een metamorfose. Twee jaar lang is er gewerkt om het winkelgebied aantrekkelijk te maken. De ondernemers hebben zich nu verenigd in een Bedrijven Investerings Zone. Ze betalen verplicht contributie en daarmee wordt het gebied nog verder verbeterd.
In maart 2016 lag voor procesregisseur Aat Biesheuvel een pittige taak weggelegd. Hij moest het winkelgebied weer aantrekkelijk maken. Op dat moment was de buitenruimte slecht, de indeling was onsamenhangend en de ondernemers werkten niet samen. Daar is ondertussen verandering in gekomen. Er is een alliantie gevormd tussen ondernemers, gemeente Rotterdam, Woonstad en de vastgoedeigenaren. Er zijn in het winkelgebied 43 nieuwe ondernemingen gekomen. Aat merkt de grote verandering in het gebied: “Ik sprak toevallig afgelopen zaterdag een meisje van 14 jaar en die zei: “Ik ben hier vier jaar geleden komen wonen en ik durfde niet alleen op de fiets. Nu is het weer veilig”. Het gebied is nog lang niet af. Zo krijgen bijvoorbeeld de panden in de Weteringstraat een strakker voorgevel. Het is nu nog een allegaartje van verschillend gekleurde reclameborden. In de toekomst wordt er voor een samenhangende buitenkant gekozen.

In het gebied is een Bedrijven Investerings Zone oftewel een BIZ opgericht. De winkeliers betalen verplicht contributie en dit geld wordt weer gebruikt om het winkelgebied te verbeteren. Ondernemer Cheryl Buurman zit sinds 1,5 jaar met haar kleding boutique op de Vlietlaan en ze is blij met de BIZ: “Dat zou super zijn. Met Kerst kun je mooie versiering doen, je kunt de straat onderhouden. Als iedereen wat geld inlegt dan is er zoveel meer mogelijk!”

Meer Rotterdamse verhalen bekijken?
Volg ons dan ook op onze social media kanalen
Facebook YouTube Instagram Twitter