Robin vond kracht in lunchroom en helpt nu anderen aan nieuwe kans

Goed ondernemen gaat niet alleen over economische winst, maar ook vooral om persoonlijke groei en maatschappelijke winst. Dat vindt ondernemer Robin Achterkamp. Met de Lunch Bunch, een cateringbedrijf met meerdere vestigingen in Rotterdam, geeft Robin mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans om hun leven stabieler te maken: “Als je tegen de mensen zegt van; ‘Jij komt hier nu binnen en we vertrouwen er op dat je dingen kan. We gaan je helpen.’ Dan gaan mensen wel echt hele mooie dingen laten zien.”

Het cateringbedrijf van Robin Achterkamp opereert onder andere vanuit de oude Van Nelle fabriek en verzorgt lunches voor bedrijven. Op de tweede verdieping kunnen bezoekers van het Van Nelle gebouw ook een lunch halen. Robin zat als jong volwassene met zichzelf in de knoop, het starten van een lunchroom was het begin van de opmars naar een gezond, vooral mentaal gezond leven. Lunch Bunch biedt mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt een baan en kansen om een stabiel leven op te bouwen, iets wat Robin belangrijk vindt omdat hij weet hoe moeilijk het kan zijn om ergens een start te maken als het even tegenzit.

Robin had van zijn twaalfde tot zijn zesentwintigste te kampen met angsten en depressies. Een lucide droom over een lunchroom gaf hem een doel om zijn leven weer op te pakken: “Ik had voor het eerst in drie jaar een positieve droom: Ik stapte mijn eigen zaak binnen en ik rook de geur van verse croissantjes en verse koffie. Ik werd wakker en ik dacht dit is het.” De droom resulteerde aanvankelijk in een lunchroom aan de Schiehaven. Berry’s Lunchroom, vernoemd naar zijn labrador. “Na een half jaar kwam ik erachter dat puur en alleen het draaien van een bedrijf me niet genoeg voldoening gaf. Dat heeft te maken natuurlijk met hetgeen dat ik zelf heb meegemaakt. Na een half jaar ben ik daar al sociaal gaan ondernemen.”

De zaak overleefde de corona periode niet, mede omdat Robin zijn personeel bleef doorbetalen tijdens de lockdowns. In die tijd startte Robin met het concept ‘Tas Toch Lief’ een boodschappentasje vol Rotterdamse horeca producten en waardebonnen. De verkoop van de tasjes bood toen wat verlichting in de corona periode die veel horeca de das om deed. Achterkamp maakte daarna een doorstart met het cateringbedrijf in de oude Van Nelle fabriek.