Ontwerper Rogier Arents en mediawetenschapper Roel Lutkenhaus hebben de afgelopen tijd het online netwerk van Charlois in kaart gebracht. Dat deden ze om meer te weten te komen over wat er digitaal allemaal speelt in de Rotterdamse wijk én om meer te weten te komen over online bubbels.
“Op social media begeeft iedereen zich namelijk in een media-bubbel, dat wilden we graag in kaart brengen”, legt Roel Lutkenhaus uit die het onderzoek als een ontdekkingsreis heeft gezien. Met het project Charlois en de Sterren, stapten de twee volgens hem ook uit hun eigen bubbel. “Ik ben zelf werkzaam geweest in de media, maar dit onderzoek wilden we ook echt kunnen visualiseren. Het is dan ook mooi dat ik met een kunstenaar als Rogier dit onderzoek kon doen.”
Sterrenkaarten
De twee keken naar het gebruik van YouTube en Twitter in Charlois en konden met de data die ze daaruit verzamelden ‘sterrenkaarten’ maken. De kaarten waren in de winter te zien op reclamezuilen in de wijk. Rond de paal zijn ze in gesprek gegaan met hoofdrolspelers in het online leven van de buurt. Denk aan Anneke, die via Twitter mensen weet te mobiliseren om haar buurt wat mooier te maken, of Jorim die alles weet over het het openbaar vervoer. En ook OPEN Rotterdam werd door de twee geïnterviewd. “Door al die verhalen op te halen hopen we de inwoners andere verhalen en perspectieven op Charlois te laten zien.”
In eerste instantie was het de bedoeling dat de uitkomst van het onderzoek te zien zou zijn bij kunstfestival Charlois Speciaal. Maar door het coronavirus gaat dat toch iets anders. De posters zijn online te zien, zijn verspreid in Charlois én er is mini-documentaire. Die is te zien als ‘Raampresentatie’ in het Ondernemershuis op Zuid, maar ook op YouTube.