Rotterdam reageert op campagne tegen drugsgeweld: ‘Gaat onvoldoende effect hebben’

Met zinnen als ‘Jouw lijntje, zijn liquidatie’ en ‘Er kleeft bloed aan jouw pil’ wil de gemeente mensen bewustmaken van de maatschappelijke impact van drugsgebruik. De campagne is sinds kort in Rotterdam te zien via advertenties, billboards en sociale media. OPEN vroeg via haar stories op Instagram naar de mening van haar volgers.

De gemeente wil met de campagne niet zeggen dat mensen die drugs gebruiken verantwoordelijk zijn voor de criminaliteit die erachter schuilt. Ze wil alleen duidelijk maken dat drugsgebruikers eraan bijdragen. 67 procent van de mensen die reageerden op de stories is het daarmee eens. “Dat zien de meesten niet, maar is natuurlijk wel zo helaas”, reageert één van onze volgers.

Slechts 33 procent van de mensen die reageert, denkt dat de campagne ook daadwerkelijk voor meer bewustwording gaat zorgen. Een volger reageert: “Goed bedacht, maar ik denk dat het niet voldoende effect gaat hebben.” Een ander voegt toe: “Deze campagne creëert alleen negativiteit. Educatie had beter geweest.”

Wethouder Vincent Karremans, die het initiatief nam voor de campagne, was dinsdag 3 oktober te gast bij Op1.