Rotterdams kledingmerk vult schooltassen om toekomstige brugklassers op weg te helpen

Na een dag werken in de winkel gaan een tiental medewerkers van Banlieue en enkele vrijwilligers aan de slag om zeker duizend schooltassen te vullen. Het Rotterdamse modemerk wil op deze manier honderden toekomstige brugklassers helpen, aldus eigenaar Richard Lopes Mendes: “Deze zijn grijs en uiteindelijk krijgt elke hoek van Rotterdam een andere kleur tas.”

“Hopelijk maken ze op deze manier ook makkelijker vrienden als ze zien dat ze eenzelfde tas hebben”, vertelt Richard. Ook Chyana Christy was één van de helpende handen afgelopen donderdag. Voor haar is deze actie herkenbaar, aangezien zij zelf ook schooltassen vult en weggeeft in Kaapverdië: “Het maakt de kinderen trots om zo’n tas te krijgen. Kinderen zijn tegenwoordig ook veel bewuster en willen meer met de mode meedoen.”

“Suikeroompje”
“We voelden ons genoodzaakt om iets te doen voor ouders en kinderen die iets minder hebben en de stap naar de brugklas iets te versoepelen”, vertelt Richard. Het merk wil geen onderscheid maken tussen de kinderen en geeft ‘gewoon iedereen’ eenzelfde tas. In de tas zit een agenda, wat schriften, pennen en een stickervel: “Met bijvoorbeeld ‘deel je wachtwoord niet’ en ‘laat je niet catfishen’ om ze te helpen in de eerste periode van de brugklas. Wat wijze lessen van oompje Banlieue.”

Het modemerk is naar eigen zeggen altijd maatschappelijk betrokken geweest. Ze hebben een eigen foundation en een voetbalclub om ‘talentontwikkeling te bevorderen’. Aankomende week worden de schooltassen uitgedeeld.