Rotterdamse winkeliers over versoepeling: ‘Klanten bestellingen laten afhalen? Dat doe ik nu ook al!’

Het kabinet trekt de lockdown door tot 2 maart. Tot die tijd blijven de meeste zaken, zalen en winkels dicht voor publiek. Wel maakte Rutte gisteren bekend dat winkels vanaf 10 februari open mogen voor het afhalen van bestellingen. “Ik vond dat gewoon grappig om te zien”, vertelt de Rotterdamse ondernemer Amir Kocak. “Want dat doe ik nu ook al.”

Of er woensdag 10 februari veel Rotterdamse winkeliers de deuren openen voor het afhalen van bestellingen is nog maar de vraag. Voor grote winkelketens met goedlopende webwinkels wegen de kosten van het openen waarschijnlijk niet op tegen de kosten van het openen van de winkel. Toch biedt de afhaalmogelijkheid voor kleine winkels wel uitkomsten. Zo kijkt ondernemer Wieneke van Gemmeren al uit naar het moment dat haar winkel weer open kan. Ze begon in november een designwinkel aan de Nieuwe Binnenweg. “Na drie weken kon de zaak al weer op slot. Ik begon net warm te draaien.”

Ze heeft veel begrip voor de coronamaatregelen. “Zelfs voor een nog hardere lockdown zou ik begrip hebben, ik hoop echt dat we snel van het virus af kunnen zijn. Dat er dan nu afhaalpunten mogen komen, dat is dan tenminste iets hè. Dat kan ook gewoon veilig. De komende dagen ga ik kijken hoe ik het allemaal uitwerk.”

Regels
Op de website van de Rijksoverheid staan de regels rond de afhaalpunten. En dat zijn er nogal wat, zo moet je minstens vier uur van tevoren een bestelling plaatsen, mag je niks terugbrengen en gelden uiteraard altijd de 1,5 meterregels. Ondernemer Amir heeft twee kledingzaken in Rotterdam. Een in het centrum en een in Noord. “Bij onze vestiging aan de Zwart Janstraat komen al af en toe klanten bestellingen afhalen, daarvoor maken ze via onze socials afspraken. Ze komen de winkel niet in, maar ik geef het af aan ze. Ik begrijp dat dat dan vanaf volgende week ‘gelegaliseerd’ wordt? Ik snap niet hoe Rutte denkt dat dit een nieuwe oplossing is. Het laat maar weer goed zien dat het kabinet geen informatie inwint bij de retailsector. Het had op zoveel andere manieren gekund.”

Amir had het bijvoorbeeld een beter oplossing gevonden als klanten op afspraak de winkel mochten bezoeken. “Dat zou ook prima met een online reserveringssysteem kunnen. En dat je er dan ook op handhaaft dat je per dag maar een winkel mag bezoeken, op die manier voorkom je funshoppen in deze tijden. Maar zorg je er wel voor dat je als ondernemer nog wat omzet kan draaien.” Zijn zaak heeft overigens ook al een webshop. “Die loopt redelijk en daarvoor regelen we alles vanuit onze winkel in Noord, maar alsnog verlies ik veel omzet.”

Duidelijkheid
Ook Richard de Boer van Richard Shoes ziet het nut van het creëren van een afhaalpunt in zijn winkel/café niet in. “Wij willen klanten een beleving geven, doen ook heel bewust juist niet aan een webshop. We hechten aan persoonlijk contact. Dus met deze ‘oplossing’ kan ik niks. Daarvoor zou ik alsnog een soort webshop moeten optuigen. Ook open zijn voor koffie en thee to go of een kraam voor zijn winkel ziet hij niet zitten. “Daar is de concurrentie ook veel te groot voor. Ik had liever duidelijkheid gehad. Had gewoon de winkels ook helemaal dicht gelaten tot 2 maart en dan samen met het mbo weer eens open. Met goede duidelijke compensatie, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn. Momenteel lopen er zoveel regelingen door elkaar, het is echt onduidelijk. Je moet zo’n beetje boekhouder zijn wil je alles kunnen invullen.

Wieneke maakt zich minder druk om de regels rond het afhalen. “Daar verzin ik wel wat op. Ik kijk er erg naar uit om weer een etalage in te richten, al moet-ie natuurlijk niet té leuk zijn, want opstoppingen voor je deur en window shoppen zijn natuurlijk uit den boze nu.”