Ruim 260 alumni tonen werk in Willem de Kooning Academie en hier zie je een voorproefje

Ook dit jaar zijn er weer veel studenten afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie. De werken van de alumni worden tot en met zondag 17 juli getoond tijdens een grote expositie in het schoolgebouw aan de Wijnhaven.

“We hebben nu ruim 260 kunstenaars die exposeren, films laten zien of performances doen. Ze staan door het hele gebouw heen”, vertelt curator Anique Weve. Een van die kunstenaars is Denzel Veerkamp. “Ik heb samengewerkt met het Leger des Heils om afgedankte materialen te recyclen”, vertelt hij wijzend naar meerdere paspoppen die in zijn werk zijn gestoken. “De hele collectie is gebaseerd op een historisch feit. Het gaat over de conferentie van Berlijn in 1885. Dat heb ik nooit geleerd op school, maar dat is het moment dat de Europese koloniale bezetters heel Afrika hebben onderverdeeld met een liniaal. Zonder daarbij rekening te houden met de bestaande harmonie in het continent. Zo heb ik de kleding ook aangepakt met een liniaal. Daardoor krijg je dus hele gekke vormen”, verhaalt hij verder. Hij wil met zijn werk een soort protest aantekenen. “Ik wil laten zien dat we het educatiesysteem in Nederland misschien ook wel moeten dekolonialiseren”, legt hij uit.

Naast Denzel zijn er nog tal van kunstenaars met een boodschap. Zo is Rink Schelling aan de slag gegaan met echte rauwe Zeeuwse klei. Ze is met een heuse geoloog op pad gegaan langs verschillende plekken om met de handen in de modder te gaan. “We hebben inderdaad met onze handen in de aarde gewroet om allerlei soorten klei te verzamelen. Iedere polder heeft een ander soort klei. Dat zie je ook terug in mijn werk. Ieder stuk heeft een andere kleur en structuur”, legt zij uit. Ook zij wil daarmee een statement maken tegen de industrialisering van materialen. “Alles gaat door machines heen. Ook klei, wat eigenlijk een heel natuurlijk materiaal is. Het wordt meer gefilterd en steeds fijner van structuur gemaakt waardoor het eindproduct dus ook heel fijn en glad wordt. Door het niet te filteren krijg je een veel rauwere natuurlijke structuur. Dat is voor mij ook een waarde omdat je dan echt weer het rauwe van de natuur in je leven brengt”, besluit zij.