“De behoefte aan fysieke informatiepunten is er.” Stadsgids Eveline van Wanrooij kan niet begrijpen waarom Rotterdam Tourist Information weg wordt bezuinigd. Het is een besluit van Rotterdam Partners, voortkomend uit subsidievermindering vanuit de gemeente. De organisatie meent dat steeds meer mensen hun informatie online vinden en daarom geen fysiek informatiepunt meer nodig hebben. Tot frustratie van Eveline.
Het nieuws dat Rotterdam Partners van plan is om het informatiepunt op de Coolsingel weg te bezuinigen, komt bij stadsgids Eveline behoorlijk rauw op het dak. “Ik zou het verschrikkelijk vinden. Als dit zou sluiten, sluit je ook meteen een heel grote groep mensen buiten. Inderdaad, mensen zoeken online naar informatie. Maar de toerist die laaggeletterd is of niet zo handig met een mobieltje is: die willen we toch ook helpen?”
Rotterdam Partners verantwoordt dit besluit vanuit het idee dat steeds minder mensen gebruikmaken van fysieke informatiepunten. “Integendeel”, reageert Eveline hierop. Werknemers bij de VVV zien juist meer mensen binnenkomen. Jaarlijks zien ze zo’n 60.000 mensen binnenlopen.” Ook op social media krijgt ze veel bijval: “Ik heb tientallen reacties ontvangen van mensen die het, net als ik, niet kunnen begrijpen. Iedereen is geshockeerd.”
Reden voor hoop
Dus start ze donderdag 24 augustus een petitie. “Ik heb goede hoop dat dit besluit niet doorgaat. Dit gaat lukken. Ik weet het zeker”, zegt Eveline vastberaden. “Ik heb het idee dat iedereen op het Stadhuis het ook raar vindt.”
Het optimisme van Eveline lijkt gegrond, aangezien het onderwerp ook in het Stadhuis lijkt te leven. Ook is ze al door verschillende commerciële partijen benaderd. Dat geeft de mensen van het Rotterdam Tourist Information een beetje ademruimte. “Het gaat hier over beslissingen met levensveranderende gevolgen.”