Steeds meer Engels sprekende medewerkers in Rotterdamse winkels: ’Het is hier niet verplicht om Nederlands te kunnen praten’

Het komt steeds meer voor dat mensen die geen Nederlands praten in winkels in Rotterdam werken. Voor de een best handig, zeker als je Nederlands wat minder is, voor andere mensen lastig, omdat zij niet zo goed Engels spreken. OPEN Rotterdam ging op onderzoek uit in de stad. Hoe zit het bij verschillende winkels, werken er veel mensen die alleen Engels spreken en ervaren Rotterdammers hier last van of vinden ze het eigenlijk wel fijn?

Het valt gelijk op als je door de winkels in het centrum loopt. In veel winkels spreken medewerkers Engels. Vooral in de grotere winkelketens spreken veel medewerkers Engels, merken wij op als we een rondje door de stad doen. Niet alle winkels kunnen ons te woord staan wegens privacy redenen, maar gelukkig spreken we toch met een aantal medewerkers om er achter te komen hoe het bij hun bedrijf zit, en of Nederlands spreken een vereiste is.

Verschillende vereisten
Bij een kledingwinkel in de Koopgoot spreken we een medewerker: “Het is hier niet verplicht om Nederlands te kunnen praten, zolang je maar wel goed Engels kan”, vertelt de medewerker. ”Er werken momenteel 45 man personeel bij ons, hiervan spreken er 4 geen Nederlands.Soms gaat de communicatie met klanten lastig, maar daar vinden we altijd een oplossing voor, we hebben meer dan genoeg personeel wat wel Nederlands kan spreken en anders lukt het altijd wel met handen en voeten werk”, vertelt hij lachend.

De lingeriewinkel heeft een totaal andere invulling als het gaat om personeel. Een medewerkster achter de kassa vertelt: ”Wij nemen eigenlijk geen mensen aan die geen Nederlands spreken, het is weleens voorgekomen, maar het blijft toch lastig.” Dit heeft volgens haar vooral te maken met het feit dat het in deze lingeriewinkel toch nodig is om goed te kunnen communiceren. “Wij helpen veel dames die komen passen en dan staan ze in lingerie, dan is het wel zo fijn om echt goed met elkaar te kunnen communiceren anders kan het voor de klant heel ongemakkelijk worden als het niet soepel loopt”, vertelt de medewerkster. “Ook is het teambelang belangrijk we moeten goed samen kunnen werken en dat is het makkelijkste als iedereen dezelfde taal spreekt”, aldus de medewerkster.