Structureel geweld in treinen NS wordt slecht aangepakt: ‘Het gebeurt bijna dagelijks’

Het geweld in treinen tegen NS-medewerkers blijft stijgen. Recent is een conducteur door een groep jongens mishandeld waardoor de NS nu met een tegenactie komt. Aankomende zaterdagavond om 22:30 staan alle treinen drie minuten stil om aandacht te vragen voor het probleem. Rotterdammer en NS-conducteur Harold is blij dat er iets wordt gedaan, maar zeker nog niet tevreden. “Zo bereik je niemand.”

Harold werkt al 25 jaar bij de NS en weet dat het geweld een structureel probleem is. “Ik ben al duizenden keren in aanraking gekomen met agressie. Ik ben geslagen, uitgescholden. Het gebeurt bijna dagelijks. Je geeft mensen een boete, dus de kans dat je tegengesproken of geïntimideerd wordt is groot. Ik sta gelukkig sterk in mijn schoenen en weet hoe ik ermee om moet gaan. Ik werk er niet voor niks al 25 jaar.” Voor veel andere ex-collega’s was het geweld een grote reden om ontslag te nemen.

Ondanks dat Harold en zijn collega’s blij zijn dat NS iets doet om aandacht te vragen voor dit probleem, zijn ze nog niet tevreden. “Waarom zaterdagavond en niet maandag tijdens de spits?” vraagt Harold zich af. “Zo bereik je niemand.” Reisorganisatie Rover zou NS het advies hebben gegeven deze actie op een rustige dag te doen, zodat de reizigers geen vertraging oplopen.

Blijvend probleem
In 2023 registreerde de NS 1042 meldingen van geweldsincidenten. Dat is een stijging van 8% ten opzichte van 2022. Harold is niet verbaasd omdat de veiligheidsmaatregelen bij NS één voor één verdwijnen. Zo zijn vanaf maart 2022 conducteurs geen boa’s meer, waardoor ze niet meer bevoegd zijn om boetes uit te schrijven en geweld goed aan te pakken. Harold: “Onze status is weggehaald. Je hebt geen autoritaire bevoegdheden meer en mensen weten dat en maken er misbruik van. Goede boa’s zijn te duur voor NS.”

“Voorheen hadden we wel eens onaangekondigde acties in de trein met politie in burgerkleding”, gaat Harold verder. “Zo konden de agenten direct ingrijpen, werden er meerdere mensen gepakt en hogere boetes geschreven. Dat werkte omdat het vooral jongeren zijn die voor geweld in de trein zorgen. Als ze met een hoge boete thuiskomen dan krijgen ze bonje thuis. Maar nu NS geen geld meer voor deze actie heeft, gaan ze ongestraft door met dit geweld.”

Er moeten concrete oplossingen komen van NS, maar Harold ziet het niet snel gebeuren. “Het is al jaren een probleem. De medewerkers in de frontlinie voelen allemaal dat er niet naar ze geluisterd wordt door hogerop. Veiligheid moet als prioriteit worden gesteld, maar het wordt niet serieus genomen.”