Wijkraad Bloemhof wil dat gemeente tocht en schimmel problemen van bewoners oplost

In de Kossel, een deel van Bloemhof zijn de bewoners al een langere tijd in een conflict verwikkeld met Woonstad Rotterdam over de onderhoudsstaat van de woningen. De wijkraad maant Woonstad Rotterdam en de gemeente nu tot actie.

Al anderhalf jaar lang speelt er een discussie tussen Woonstad Rotterdam, huurders en kopers. De directe aanleiding voor deze discussie is met name de slechte staat van de kozijnen, zo valt te lezen in het Facebook bericht wat de wijkraad naar buiten heeft gebracht. Volgens de wijkraad zijn de kozijnen toe aan vervanging na 25 jaar. Maar de renovatie staat bij Woonstad Rotterdam pas over vier jaar op de agenda.

“De Kossel telt zo’n 900 woningen, de meeste hiervan hebben te maken met tocht-en vochtproblemen en kou door de slijtage aan de kozijnen”, zegt wijkraadslid Marco van Lent. “Een tijd terug zijn de bewoners een petitie gestart die honderd keer is ondertekend. Het was de eerste keer dat er collectief actie werd ondernomen, maar de afgelopen vijf jaar zijn er meerdere bewoners geweest die dit probleem bij Woonstad hebben neergelegd. Ze zijn allemaal afgewimpeld. Vandaar nu deze brief aan de Woonstad en de gemeente.”

In de brief aan de gemeente schrijft de wijkraad onder andere dat zij graag wil dat de gemeente (steekproefsgewijs) langs gaat bij alle woningen en waarneemt tegen welke problematiek men aanloopt in de Kossel. Ook wil de wijkraad van Bloemhof dat de gemeente Woonstad Rotterdam aanspreekt op hun zorgplicht als verhuurder. Mocht de gemeente geen gehoor aan deze brief geven, wil de wijkraad naar de gemeenteraad toestappen.