Bewoners Hordijk IJsselmonde lijken verlost van 9 maanden lange verkeerschaos in OmbudsTV

In de late middag van woensdag 8 november 2023 konden de bewoners van de, onder normale omstandigheden zo rustige Hordijk, niet vermoeden getuigen te zullen worden van een totaal verkeersinfarct in hun straat. Koplampen en achterlichten zover als het oog kon zien en een doorstroming van 0! In de miezerregen en gure, vlagerige wind zat er niets anders op voor bewoners dan in groten getale als verkeersregelaar te werk te gaan en de hele horde auto’s die vast kwam te zitten aan beide kanten van de dijk achteruitrijdend weg te leiden. Als de opstopping uren later verholpen is, is de frustratie en verbetenheid groot.

Hoe kon dit gebeuren op dit normaal gezien zo rustige dijkje? Dat is allemaal het gevolg van de werkzaamheden op de Huniadijk, iets verderop in IJsselmonde. Hier wordt het riool, en alle andere kabels en leidingen die in de grond zitten, vervangen. Bestemmingsverkeer voor de buurten Hordijkerveld en Reyeroord wordt omgeleid via de (vaak drukke) IJsselmondse Randweg, Kreekhuizenlaan en Reyerdijk. Een omleiding die zeker op drukke momenten een flink aantal minuten extra reistijd kan opleveren. Mensen die het gebied een beetje kennen, weten echter dat er een ‘kortere’ onofficiële route is via de Molgerdijk, de Hordijk en de Keverdijk. Er staan aan het begin van de straat borden die aangeven ‘alleen bestemmingsverkeer’, maar niemand controleert dit hoe langer de afsluiting duurt, hoe meer automobilisten gebruik maken van deze route
en naarmate de afsluiting van de Huniadijk langer duurde gingen steeds meer automobilisten gebruik maken van deze route.

Vooral de Hordijk, een smal eeuwenoud dijkje met aan beide kanten huizen, geparkeerde auto’s en geen stoep (normaal is het zo rustig dat je makkelijk over straat kan lopen) kan deze hoeveelheid voertuigen niet aan. Onder normale omstandigheden ligt het aantal auto’s dat door de straat rijdt gemiddeld op 10 kilometer per uur. Bewoners hebben sinds de start van de werkzaamheden zelf tellingen gehouden en komen in de drukke uren uit op zo’n 90 tot 100 auto’s per uur.

Voordat de werkzaamheden startte gaven bewoners van de Hordijk tijdens een informatieavond al aan dat ze vermoedde dat de Hordijk een sluiproute zou worden. Toen de werkzaamheden 9 maanden geleden in de fase kwamen het qua verkeerd gevolgen begon te krijgen voor de dijk trokken bewoners bij verschillende personen en instanties aan de bel. De eis van bewoners was om, zolang de werkzaamheden duren, deze route aan van de kanten door de knippen waardoor doorgaand verkeer niet meer mogelijk zou zijn. Maar, dit verzoek liep vast in de ambtelijke molen en op een gegeven moment zagen bewoners geen andere optie dan contact te zoeken met Ombudsman Rotterdam – Rijnmond (ORR).

ORR zocht op hun beurt weer contact met de gemeente en kwam uit bij Esther Hoenderop. Zij is de projecleider van het rioolvervangingsproject Huniadijk: “ik zou tegen de bewoners willen zeggen dat ik ze begrijp en dat ik het ook met ze een ben.” Voor de camera van OmbudsTV kwam zij met een mogelijke oplossing: “zodra wij beginnen met het laatste deel van onze werkzaamheden, het stuk Molgerdijk tussen de Huniadijk en de Hordijk in, gaan wij de wegafsluiting zo inrichten dat de Hordijk tijdelijk doodlopend wordt.” Wat volgende Hoenderop de bedoeling wordt is dat ter hoogte van de kruising tussen de Molgerdijk en de Hordijk de afzetting diagonaal over de kruising komt te staan. Hierdoor is het, zolang de werkzaamheden duren, niet mogelijk om vanaf de Molgerdijk links af te slaan in noordelijke richting de Hordijk op, wel blijft het mogelijk om rechtsaf in zuidelijke richting de Hordijk op te draaien.

Meer zaken zie je in de hele aflevering van OmbudsTV